Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

speciale wieldoppen

Je werkplaats, gereedschap of wat je hieronder niet kwijt kunt
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

speciale wieldoppen

Bericht door CB1100R_Andre »

Het is me al een tijdje een doorn in het oog. Lelijke bouten en moeren waarmee de spaken aan de naaf vastgezet zijn. Het zijn bouten en moeren met specials (driehoekige) koppen. Als je een motor restaureert (en veel opnieuw laat verzinken of verchromen) dan vallen die bouten en moeren op. Ik heb iemand gevraagd die met een CNC machine wel doppen kan maken. Gek genoeg zijn de boutkoppen net wat anders qua grootte dan de moeren. Voor zover ik weet hebben de comstar wielen M8 bouten en moeren en de boemerang wielen M7 exemplaren. Dit is zonder meer waar voor de 11R en alle omgekeerde comstar wielen. Hoe het met de allereerste wielen zit, weet ik niet zeker.
Zijn er meer mensen die belangstelling voor een setje doppen hebben? Belangstelling wil niet direct zeggen dat je je dan ook verplicht om een setje af te nemen. Het is hooguit dat de prijs per set lager wordt naar mate er meer gemaakt gaan worden. Prijs durf ik nog niets over te zegge
Voor alle duidelijkheid. Honda heeft op de wielen een waarschuwing gezet dat je ze niet mag demonteren. En dat is denk ik dan ook de reden dat ze die speciale bouten en moeren er toegepast hebben. Dus als je er iets doet is het geheel op eigen verantwoording. Naar mijn idee is het geen probleem om de bouten en moeren 1 voor 1 te verwijdere en direct te vervangen voor gewoon spul, om de spanning op het wiel constant te houden. Ik raad het ten zeerste af om dan met die wielen te gaan rijden. De originele bouten en moeren zijn daar bewust zo toegepast, met de juiste vorm en materiaalkeuze. Wie interesse in een setje doppen heeft, kan me een privebericht sturen.

Als ik de doppen heb is het voor mij ook een optie om een vervangservice aan te bieden. Je komt hier met een set wielen en ik vervang de speciale bouten door opnieuw verzinkte exemplaren. Uiteraard ga ik daar geld voor vragen.

Groeten, Andre
Plaats reactie