Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

compressie

Wat het motorblok aangaat.
Plaats reactie
Mart
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 nov 2015, 21:02

compressie

Bericht door Mart »

Ik heb van m'n cb 900 de compressie gemeten met koude motor. In de gegevens staat dat de compressieverhouding 8,8 : 1 moet zijn.
Ik meet: 8,5 bar, 11 bar, 11 bar, 12 bar.
De motor gebruikt, zoals eerder verteld, erg veel olie, is hier al een conclusie uit te halen?
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: compressie

Bericht door CB1100R_Andre »

Allereerst moet je de compressie bij een warme motor meten (althans, dat schrijft Honda voor in het werkplaatshandboek).
Dan zeggen de gemeten waarden op zich niet eens zo heel veel. Alleen als er een behoorlijk verschil tussen de waarden zit heb je een indicatie dat er wat mis is bij de afwijkende cilinder. In jouw geval nr 1. Er is een oude truc, beetje olie in de bougiegaten doen en weer de compressie meten. Is die nog zo laag dan lekt het bij de kleppen. Is dat niet het geval dan lekt het bij de zuigers/veren.
De compressieverhouding is wat anders dan de druk (compressie) meten in een cilinder. De verhouding is het verschil in maximaal volume van cilinder en verbrandingskamer tov minimaal volume (dus als de zuiger bovenin en onderin staat).
Mart
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 nov 2015, 21:02

Re: compressie

Bericht door Mart »

Met een beetje olie erin meet ik 13 bar, dus we weten weer iets meer.
Die oude truc werkt prima, Dank je wel André, die had ik nog nooit gehoord.
Plaats reactie