Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Hoog klinkend gezoem bij rijden

Wat het motorblok aangaat.
Plaats reactie
lodewijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2020, 16:46

Hoog klinkend gezoem bij rijden

Bericht door lodewijk »

Hallo

Tijdens het rijden heeft maakt mijn motor ('81 Honda CB900 Bol d'Or) sinds deze week wat klinkt als een hoog gejank/gezoem. Geen geluid in vrijloop, enkel bij het rijden. Het wordt iets luider bij het hoger in toeren gaan. Gegeven dat het enkel bij het rijden is, is het een beetje moeilijk op te nemen. :|

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Bedankt!
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Hoog klinkend gezoem bij rijden

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Lodewijk,

Als het alleen tijdens het rijden is dan denk ik aan een lager in de aandrijfkant. Als je onder het rijden de koppeling intrekt, hoor je het dan ook? Of zelfs, fiets in neutraal zetten.
Andere test. Zet de fiets op de middenbok en laat de motor dan lopen in een versnelling. Hoor je het dan ook?

Je kan natuurlijk altijd de staat van wiellagers controleren door de wielen vrij van de grond te hebben en duwen en trekken haaks op de rijrichting. Voel je speling dan zijn er lagers niet goed. Ook door het wiel te draaien en luisteren. Je mag geen gerommel of gekraak horen en het wiel moet soepel ronddraaien, hoewel enige weerstand voelbaar is doordat de remblokken altijd wel iets tegen de schijf/schijven slepen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten, Andre
lodewijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2020, 16:46

Re: Hoog klinkend gezoem bij rijden

Bericht door lodewijk »

Andre

Bedankt voor je reactie en tips! Ik ga er zeker mee aan de slag dit weekend. Ik ben zo iemand die bijna neurotisch luistert/voelt in de auto/moto en focust op de kleinste afwijking. :?

Ik heb deze ochtend hem vlug even op de bok gezet en hem in versnelling gezet zoals je adviseerde, en het even gefilmd: https://youtu.be/wyH_a8rPO9Y. Het lijkt inderdaad te komen van de aandrijving! Als ik er naast sta, is er geratel direct hoorbaar van zodra ik de koppeling los (niet hoorbaar als ik op de moto zit). Als ik rij kan ik het pas horen als ik iets sneller rij dan 10 km/u.
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Hoog klinkend gezoem bij rijden

Bericht door CB1100R_Andre »

Hoi Lodewijk,

Bedoel je dat onregelmatige "zagende" geluid?
Dat klinkt als een ketting die wel een beetje vet kan gebruiken. Of de ketting is behoorlijk versleten, ze rekken gek genoeg nooit regelmatig uit maar deels. Kijk eens naar de kettingspanning als je het wiel draait. NOOIT iets met de ketting doen bij een draaiende motor in de versnelling. Zelfs een stationair lopende motor heeft kracht genoeg om een hand of arm te vermorzelen als die tussen ketting en kettingwiel komt. Er zijn mensen die dat meegemaakt hebben. Lekker makkelijk, ketting smeren met een draaiend wiel....

Als je dat geluid niet bedoelt, laat dan even weten waar je het in het filmpje het duidelijkste hoort.

Groeten, Andre
Plaats reactie