Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Distributieketting

Wat het motorblok aangaat.
Plaats reactie
mooi man
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2016, 19:39

Distributieketting

Bericht door mooi man »

Hallo,

Ik heb een Honda cb900 bol d'or, bouwjaar 1982 met 85000km op de teller.
Ik zou graag willen weten of/wanneer de distributiekettingen vervangen moeten worden?
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Distributieketting

Bericht door CB1100R_Andre »

Honda geeft er in het werkplaatshandboek geen duidelijke richtlijn voor. Er wordt een maximale lengte van beide kettingen gegeven maar om die te meten moet je ze verwijderd hebben. De korte is nog wel te verwijderen zonder het motorblok uit te bouwen, de lange niet. En als je al zo ver zou gaan dan zou ik niet eens de moeite nemen om de ketting op te meten maar zou ze domweg vervangen.
Het is net zoals met de ketting die het achterwiel aandrijft. Op een gegeven moment zijn de nokkenaskettingen zo ver uitgerekt dat ze niet meer te spannen zijn. Bovendien trek je de ketting dan een stukje van het tandwiel af. Dat is alleen te zien als het kleppendeksel verwijderd is.
Er is niet zoals bij sommige auto's een vaste hoeveelheid kilometers of tijdsbestek waarbij de kettingen vervangen moeten worden.
Een ruwe schatting is dat ze rond de 60.000 km mee gaan, maar dat ligt ook wel wat aan de zorgvuldigheid van de eigenaar. Als iemand er tijden niet naar gekeken heeft en ze nooit gespannen kunnen ze gaan klapperen en sneller slijten. Ook speelt de rijstijl parten. Bij hogere toerentallen wordt alles zwaarder belast en slijt het sneller, ook de nokkenaskettingen.
Kortom: zolang ze nog te stellen zijn hoef je ze niet te vervangen.
Honda verkocht alleen geklonken kettingen. Om de lange ketting te vervangen moest het blok het frame uit en de carterhelften van elkaar om de krukas te kunnen verwijderen om de ketting te kunnen vervangen. Gelukkig zijn er nu kettingen met klinkschakel te koop. Je knoopt de nieuwe ketting aan de oude en trekt die erdoor. Dan klink je de ketting. Op zich kan dat ook voor de korte ketting maar de nokkenassen verwijderen is veel simpeler. Je moet zo wie zo het tandwiel van de uitlaatnokkenas eraf halen om de oude ketting te kunnen splitsen en de nieuwe te klinken.

Groet, Andre
Plaats reactie