Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Conti Road Attack 2CR 130/80 R18 66V

Over rubber, remstof en wegligging
Plaats reactie
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Conti Road Attack 2CR 130/80 R18 66V

Bericht door Anton »

Ik heb de Continental Conti Road Attack 2CR 130/80 R18 66V achterband voor mijn Bol gekocht en gemonteerd. Afgelopen weekend heb ik het eerste toertochtje, van Arie, hiermee gereden. Deze band komt erg goed uit de testen en is speciaal gemaakt voor de wat oudere motorfietsen. Ik heb deze dus gemonteerd op mij Honda Bol d'Or CB900F2B uit 1982 als vervanging van de Dunlop Sportmax band. Op binnenwegen voldoet deze band erg goed. Heerlijke grip, stabiel en vast op de weg. Op de snelweg is er echter een probleem. Vanaf 80km/uur komt er een swingende beweging in de motorfiets die toeneemt naarmate de snelheid oploopt. Harder als 120km/uur durfde ik beslist niet te gaan, omdat ik bang was dat het stuur uit mijn handen zou slaan. Behalve een andere band is er niets aan mijn motor veranderd. De achterbrug en het balhoofd zijn vrijwel spelingsvrij, en de Koni's zijn ook in goede staat. Met andere banden, voorheen, heb ik nooit problemen ondervonden. Zijn er al meerdere leden die deze nieuwe band op een Bol hebben gemonteerd, en ondervinden die een overeenkomstig probleem? :?:
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Conti Road Attack 2CR 130/80 R18 66V

Bericht door Hansy »

Allereerst wil ik even kwijt dat ik de naamgeving van de Continental banden enorm verwarrend vind.
In de tests van de motorbladen waarin ze deze radiaal banden vergelijken met de diagonaal banden, gebruikten ze een Conti Road Attack aan de voorkant en de Conti Classic Attack aan de achterkant. Dat gaf zeer goede resultaten.
Jij hebt nu de Conti Road Attack achter gemonteerd. Waarom heb je geen Conti Classic Attack genomen?

Daarnaast heb je nu een radiaalband achter en een diagonaalband voor. Dat kan voor sommige motoren misschien goed werken, maar het blijft onvoorspelbaar wat voor resultaat het zal geven.
Dan heb je ook nog een 130/80 band gemonteerd op een 2.50" velg en Continental geeft aan dat de velg minimaal 3.00" moet zijn.

Het volgende stukje komt van de website van Bridgestone:

Afstemming tussen voor- en achterband
Voor optimale prestaties is het uiterst belangrijk dat u de voor- en achterband op elkaar afstemt. Het is gevaarlijk een motorfiets te berijden met een onjuiste combinatie van een radiaalband met een diagonaalband of diagonaalgordelband. Dit kan de stuureigenschappen van uw motorfiets sterk beïnvloeden. Hierdoor kunt u betrokken raken bij een ongeluk met ernstig letsel of de dood als gevolg. Raadpleeg de gebruikershandleiding of uw plaatselijke dealer voor de juiste vervangbanden.
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Re: Conti Road Attack 2CR 130/80 R18 66V

Bericht door Anton »

Hallo Hans,

Ik heb de boel nog eens goed nagekeken. Het blijkt dat ik eem Conti Classic Attack 120/90 heb besteld, en een Conti Road Attack 130/80 geleverd heb gekregen. Dat klopt dus al niet. Omdat de band is afgeleverd bij een zaak in Winterswijk die de band meteen gemonteerd, heb ik dit niet meer gecontroleerd toe ik met een kale velg daar aan kwam. Deze band is begin Juli geleverd en ik heb er inmiddels 400km op gereden. Ik ben benieuwd of Bandenleader.nl deze band nu nog terug gaat nemen en de juiste leveren.
Mijn voorband is voorlopig nog niet aan vervanging toe, dus ik wil het toch proberen met 2 verschillende type banden.

Groet, Anton
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Conti Road Attack 2CR 130/80 R18 66V

Bericht door Hansy »

Hoewel de Road Attack een stuk duurder is, blijft het een vreemde zaak dat ze zomaar een andere band sturen dan die je hebt besteld. Bandenleader heeft de Classic Attack misschien op dat moment niet op voorraad gehad en aangenomen dat deze Road Attack ook wel zou moeten passen.
Waarschijnlijk een verkeerde aanname, want Continental geeft op zijn site duidelijk aan dat de velg minimaal 3.00" moet zijn en die van jou is 2.50".
Kijk maar even hier (bij maten):

https://www.conti.nl/motor/motorbanden/ ... Znw5U0UlaR

Je weet in ieder geval nu waar je kunt beginnen met het probleem op te lossen en ik hoop dat je er verder gaat uitkomen met Bandenleder.
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Re: Conti Road Attack 2CR 130/80 R18 66V

Bericht door Anton »

Conti Classic Attack banden.
Na het lezen van de mooie uitkomst van de test van Motoplus (2017-08), en die van Conti zelf op hun site, ben ik overgestapt van de Bridgestone en Dunlop banden op de speciaal voor klassieke motoren door Conti ontwikkelde Classic Attack radiaal band. Dit is voor mij echter geen goede keus gebleken.
Voorband 100/90 R19 M/C 57V Tubeless ContiClassicAttack Art. No. 02 44 278
Achterband 120/90 R18 M/C 65V Tubeless ContiClassicAttack Art. No. 02 44 302
Het stuur karakter van mijn CB900F2B uit 1982 is anders geworden. Op zich is dat geen probleem. Hij stuurt nu gemakkelijker een bocht in en wil wat minder recht uit. Tot zo ver een verandering waar goed mee te leven is, als je er even aan gewend bent.
Op de snelweg is het echter een totaal ander verhaal. Vanaf een snelheid van 110km per uur komt er een waggel cadans in de motorfiets. Dit waggelen neemt toe naarmate de snelheid oploopt. De maximale snelheid die ik met deze banden gereden heb is 135km/uur, maar vanaf 125km/uur begint dit waggelen al echt gevaarlijk aan te voelen waardoor je het wel laat om veel harder te gaan.
Ik heb van alles geprobeerd om dit waggelen te verminderen, maar niets hiel echt. Andere afstelling van de achtervering, andere bandenspanningen, andere gewichtsverdeling door zijkoffers, niets helpt.
Omdat zowel Continental als Motoplus zeer lovende testen en recensies publiceren over deze banden, heb ik beiden per mail om een reactie gevraagd naar aanleiding van mijn bevindingen. Van geen van beiden heb ik echter een antwoord terug mogen ontvangen. Een slechte zaak voor beiden!
Bij deze wil ik dus alle andere motorrijders met een Bol d’Or waarschuwen. Deze bevindingen van mijn kant zijn namelijk geen incident. Tenminste 1 andere Bol motorrijder heeft vergelijkbare klachten over deze speciaal voor Youngtimers ontwikkelde Radiaalband.

Mijn advies; Kies een andere band!
Plaats reactie