Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Dunlop Streetsmart

Over rubber, remstof en wegligging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Dunlop Streetsmart

Bericht door Hansy »

In 2013 kwam Dunlop met een nieuwe band op de markt. Ik rijd er zelf al 2 seizoenen mee en ben er zeer tevreden over.
De ANWB heeft deze band begin 2013 getest en dit is wat zij er toen over schreven:

Dunlop StreetSmart | 2013

De Dunlop StreetSmart. Deze nieuwe band is de opvolger van de Dunlop Arrowmax GT501 en van de Arrowmax D103. De GT501 was een band voor “eenvoudige” traditionele motoren, zoals de Yamaha Diversion, de Kawasaki ER-5 en de Honda CB500. De Arrowmax D103 bediende de markt van de “classic” motoren, zoals de Triumph Bonneville en de Moto Guzzi V7. De StreetSmart neemt nu beide categorieën voor zijn rekening. De StreetSmart is ontwikkeld om de wegligging en het comfort van deze motoren te optimaliseren.

Tekst Peter Aansorgh
Testlocatie: De Dunlop testbaan in Mireval
Weer: droog, veel wind en 17 graden.

Wat is het voor soort band?

De StreetSmart is een diagonaalband, bedoeld voor relatief lichte motorfietsen die in dagelijks verkeer worden ingezet. Voor zwaardere en sportievere motoren heeft Dunlop de RoadSmart II. Voor lichte motoren zou dat wat “overkill” zijn. Die hebben niet het vermogen en sportieve aspiraties om een radiale dual-compound band nodig te hebben. Dat zou de banden ook onnodig duur maken voor de bezitters van budget-bikes. De StreetSmart levert prestaties waar dit soort motoren ruim voldoende aan heeft.

Is het een heel andere band?

Nee, het verschil is uiterlijk alleen te zien aan de opschriften op de band. Het profiel ziet er helemaal hetzelfde uit als dat van de GT501. Volgens Dunlop komt dat omdat dit profielontwerp goed voldoet en mooi staat onder de motoren waarvoor de band is bedoeld. De voorband heeft een centrale groef die de grip en het stuurgedrag op nat wegdek optimaliseert, terwijl de gebogen groeven naar de zijkanten van voor- en achterband een positieve invloed op het slijtgedrag hebben. Bekijk je het profiel in detail, dan zie je dat de groeven nog iets zijn vergroot om de waterafvoer te verbeteren en dat het profiel van de achterband iets dieper is voor een betere levensduur.

Is het dan wel een nieuwe band?

Jazeker, maar de echte verschillen zie je niet aan de buitenkant. De constructie van de band is anders. Met behulp van moderne computerprogramma's kan Dunlop nu beter berekenen hoe de spanning in de band wordt opgebouwd en hoe groot de vervorming van de band bij verschillende belastingen is. De opbouw van de koordlagen is daarop aangepast. Het gevolg is dat de vorm van de opgepompte band nauwelijks anders is dan van de niet opgepompte band, dit in tegenstelling tot bij de GT501.

Zijn er nog meer verschillen?

Ja, ook de rubbersamenstelling is anders. De StreetSmart maakt gebruik van de moderne “Silica Compound Technology, waarbij silica en silane als bindmiddel worden gebruikt. Dat geeft meer grip bij nat weer. Ook maakt de nieuwe compound gebruik van veel fijnere “High Structure Carbon” koolstofdeeltjes en een verbeterde samenstelling van polymeren. Daardoor heeft de nieuwe rubbersamenstelling een veel fijnere structuur, die ook tot betere grip op droog wegdek en een langere levensduur leidt.

Kun je die verschillen ook voelen?

Gelukkig konden we bij Dunlop zowel met de oude als de nieuwe band rijden. Het verschil tussen de twee banden is groot, vooral op de natte, gladde baan van Mireval, waar we de band op een Kawasaki ER-5 probeerden. De oude GT501 voelt erg eng aan. Bij het insturen van de bochten en in doorlopende bochten voelt het steeds alsof je de grip verliest. Bij het uitaccelereren van de bochten en bij het remmen valt het mee. De StreetSmart is echter stukken beter. Hij voelt zekerder bij het insturen en blijft stabiel aanvoelen bij het aanremmen en het insturen van een hairpin. In de lange bocht geeft hij gevoelsmatig veel meer grip.”

En op het droge?

Daar doet de oude GT501 het eigenlijk best goed. De band lag op een Honda CB500, die natuurlijk niet het vermogen heeft om je te verrassen. Maar toch merk je dat de grip van de GT501 in doorlopende bochten best goed is, ook voelt hij bij het omgooien in de chicane lekker licht. Alleen in een bocht, waar je de rem nog even moet vasthouden, richt de motor zich wat op, om zich bij het loslaten van de rem wel de bocht in te laten vallen. Daar heeft de StreetSmart geen last van. Die is lekker neutraal in de snelle bochten en ook tijdens het remmen in de bocht. Bij het “omgooien” voelt hij iets wendbaarder maar ook een fractie zekerder. Het is wat gemakkelijker om hem daar te mikken waar je hem hebben wilt. Je merkt het verschil ook op de cirkelbaan: als je daar bij 70 km/h het stuur los laat valt de GT501 de bocht in, terwijl de StreetSmart keurig op zijn lijn blijft.

Heb je ook op straat gereden?

Natuurlijk, want de band is bedoeld voor mensen die er hun dagelijkse verkeer mee doen, niet voor circuitbeesten. Maar je merkt dat het testcircuit van Dunlop wel een heel goed beeld van de praktijk geeft, want er komen toch vergelijkbare resultaten naar voren. De oude Dunlop GT501 voelt nerveus, valt de bocht in en geeft in de bocht doorlopend het gevoel dat de voorband eigenlijk onder je weg wil lopen. Ook is het comfort niet optimaal, het stuitert behoorlijk op het slechte wegdek. De Dunlop StreetSmart heeft een veel beter veercomfort, stuurt gemakkelijk, blijft in alle omstandigheden neutraal en stabiel. Je voelt je met die nieuwe band veel veiliger. Het is duidelijk een grote stap voorwaarts ten opzichte van de oude Arrowmax.

Voordelen Dunlop StreetSmart:
- Betere grip in de regen door nieuwe Silica compound
- Betere grip bij droog weer door fijnere structuur en grotere footprint
- Langere levensduur door betere spanningsverdeling in loopvlak
- Meer stabiliteit door betere spanningsverdeling in karkas
- Voorspelbaar, neutraal bochtgedrag door constante footprint
- Lager gewicht

Bron: http://www.anwbmotor.nl/motortest/dunlo ... smart-2013
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Re: Dunlop Streetsmart

Bericht door Anton »

Hallo Hans,
Ik heb eind 2015 ook een Dunlop achtop mijn fiets gelegd. Het rijden bevalt tot nu toe goed. Ik heb er inmiddels zo'n 500km mee gereden. Ik zag echter 3 weken terug dat mijn achterband plat stond. Alles dus weer gedemonteerd (Ik moest er toch bij zijn om een nieuwe kettingset die al een half jaar klaar ligt te monteren) Er bleek heel veel corrosie tussen band en velg te zitten waardoor de band dus leeg liep. Nu alles weer opnieuw schoon gemaakt en ingevet. Hopelijk blijft hij nu wel op druk. Met vorige banden, allen BT 45, heb ik nooit dit probleem gehad.

Groet, Anton
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Dunlop Streetsmart

Bericht door Hansy »

Ik hoop het ook dat hij nu op druk blijft, Anton. Met een te lage druk kun je zomaar voor verrassingen komen te staan. Hoeveel druk heb jij erin zitten? Ik heb voor 2.5 en achter 2.9 bar.
In de kop van Noord Holland woon ik overal ver vandaan en moet daardoor nogal wat snelwegkilometers maken. Mijn achterband (Dunlop Streetsmart) werd daardoor erg vierkant en die heb ik bij 7.000 km moeten vervangen. Een nieuwe Dunlop stuurde natuurlijk weer veel beter. Wat is de gemiddelde levensduur van de banden op een Bol?
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Re: Dunlop Streetsmart

Bericht door Anton »

Hallo Hans,
De BT45 banden gaan voor ongeveer 8000 mee en achter 6000 (met mijn rijstijl)
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Re: Dunlop Streetsmart

Bericht door Anton »

Hallo Hans,

Ik heb normaliter voor 2,4 bar, en achter 2,6 bar in de band zitten. Met zo'n tochtje naar Duitsland als afgelopen weekend heb ik achter de druk verhoogd naar 2,9 bar in verband met de belading door koffers achterop. Ik heb nergens het gevoel gehad dat ik grip tekort kwam, en dat is me met de BT45 wel een aantal keren overkomen (met een avondritje )
Plaats reactie