Evenement: Zondag 21 April 2024 Openingsrit + Pannenkoeken met de start bij McDonald’s in Ochten.

Alternatieve manier meten rotor <> spanningsregelaar?

Bedrading, onsteking, startmotor, schakelaars, lampjes, enz.
Plaats reactie
PeerkeBol
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2016, 20:10

Alternatieve manier meten rotor <> spanningsregelaar?

Bericht door PeerkeBol »

Kreeg vandaag te horen hoe je 'snel' kunt nagaan of de rotor of stator kapot is of de spanningsregelaar... iemand enig idee of dit klopt/hete klinkt logisch? Ik ben geen techneut. (Het meten van wel of geen weerstand is blijkbaar ook niet zo betrouwbaar.)

Wat er gedaan moet worden is kortstondig rechtstreeks spanning van de 'losse' accu op de plus en min van de rotor zetten en vervolgens nagaan of je voldoende wisselspanning op de rotor meet...

Zo ja dan zijn de rotor en stator goed en is spanningsregelaar kapot (mits de koolborstels goed zijn). Dat >>klinkt<< logisch: de rotor krijgt dan inderdaad geen spanning vanuit de spanningsregelaar... de 'dynamo' levert wel stroom... (natuurlijk kan dan nog/ook de gelijkrichter kapot zijn maar dat speelt geen rol: de spanningsregelaar moet toch vervangen worden(?))
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Alternatieve manier meten rotor <> spanningsregelaar?

Bericht door CB1100R_Andre »

Zou ik absoluut niet doen. Allereerst levert een accu voldoende vermogen om metalen te kunnen laten smelten! Dus gaat de rotor eraan kapot. Maar een accu levert ook alleen maar gelijkstroom, terwijl je wisselstroom nodig hebt voor het creëren van een magneetveld.
Het klopt dat het erg lastig is om een rotor of stator door te meten, of beter om een betrouwbare meting te doen. De bedrading van de spoelen zijn erg dik en hebben dus nauwelijks een weerstand. En één van de methodes die Honda opgeeft is meten via de multiconnector. Die is zeer onbetrouwbaar. Door vervuiling van de sleepcontacten op de rotor kan je al een behoorlijke weerstand krijgen. De enige juiste manier is meten op de sleepbanen op de rotor zelf en dan alleen als die schoon zijn. Je mag die alleen niet opschuren, alleen schoonmaken met iets als spiritus. En dan mag je een geringe weerstand meten. Een weerstand van 0 betekent inwendige kortsluiting, een weerstand van oneindig is een draadbreuk. Zelfs als je een kleine weerstand meet is het nog geen garantie dat de rotor 100% in orde is. Stel dat de spoel in de rotor 100 wikkelingen heeft (100 keer een rondje van koperdraad) en er is sluiting tussen nr 95 en 96 Dan zal je gemeten weerstand 95% zijn van de maximale weerstand. De rotor zal dan waarschijnlijk wel zijn werk doen. Maar de kortsluiting is waarschijnlijker tussen koperen draden (die zijn met een hars geïsoleerd en die hars gaat stuk na jaren van opwarmen en afkoelen) en ijzeren gedeelte van de rotor en dan is de weerstand nul.
Naar mijn mening is de enige betrouwbare meting van het laadsysteem meten tijdens een draaiende motor. De boordspanning moet bij ca 2000 a 2500 toeren op gaan lopen van ca 12V naar ca 14V en bij hogere toeren op die ca 14V blijven. Als het 1e niet gebeurt dan kan er wat mis zijn met rotor/stator/gelijkrichter. Alleen welke defect is of welke defect zijn, is bijna niet te zeggen. Bij een defecte rotor kan de gelijkrichter zijn energie (lees warmte) niet goed kwijt, wordt heet en gaat stuk. Kenmerk daarvan is schade aan de hars aan de achterkant van de gelijkrichter. Die laag hoort egaal en glimmend te zijn. Zo niet dan is het ding waarschijnlijk stuk. Helaas is het ook weer geen garantie dat de gelijkrichter altijd goed is als die harslaag in tact is... Helaas... Ding controleren op werking op een testbank is mogelijk maar over het algemeen hebben wij, als hobbyisten de spullen er niet voor.
Het is en blijft lastig zoeken en wat gokken. Het is niet anders. Uit ervaring is de rotor over het algemeen de schuldige. En na een val op de rechter kant is het de stator die kapot gaat

Andre
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Alternatieve manier meten rotor <> spanningsregelaar?

Bericht door CB1100R_Andre »

Oeps, foutje van mijn kant. Je krijgt wel degelijk een electromagneet als je een gelijkspanning op een koperen spoel om een ijzeren kern zet. Dat doe je dus als je een accu op de rotor zou aansluiten. je zou dan moeten kijken of de ijzeren kern magnetisch wordt. Maar gezien het vermogen dat een accu kan leveren heb je niet echt de tijd om dat na te gaan. De rotor zal eerder stuk gaan door de enorme stroom door de spoel, verwacht ik. Zelfs de relatief kleine accu van een motorfiets.
Misschien dat het trucje werkt met een 1.5v batterij. Of een paar in serie. Dat ga ik eens proberen.

Groeten, Andre
PeerkeBol
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2016, 20:10

Re: Alternatieve manier meten rotor <> spanningsregelaar?

Bericht door PeerkeBol »

Het kan dus...

1. de persoon waar ik de eerste keer was heeft het ondertussen laten zien met een 6 volt accu (had niets anders los staan)

2. Bij het afhalen van een nieuwe rotor bij Sevior kreeg ik dezelfde tip om de spanningsregelaar te testen: gewoon - kortstondig - voeding geven met een 12 volt accu. (De spanningsregelaar is gelukkig niet gesneuveld, krijg netjes max 15 volt/5000 toeren)
Plaats reactie