Evenement: Donderdag 9 Mei 2024 - Zaterdag 11 Mei 2024 Jubileum Weekend 30 Jaar Bol d’Or Club in Ommen.

afstellen te rijk mengsel

Bedrading, onsteking, startmotor, schakelaars, lampjes, enz.
Plaats reactie
Paul Oosterman
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2018, 18:20

afstellen te rijk mengsel

Bericht door Paul Oosterman »

beste allemaal.

ik merk bij mijn motor dat er twee cilinders iets te rijk staan afgesteld de bougies zijn niet mooi schoon.
weet iemand hoe ik het mengsel armer kan stellen bij de carburateurs.

alvast bedankt.
met vriendelijke groet
Paul.
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: afstellen te rijk mengsel

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Paul,

In principe is er niets af te stellen. Hooguit onderdelen vervangen (sproeiers en/of gasnaalden). Met name de gasnaalden slijten wel wat maar of het mengsel er zo rijk van wordt dat de bougies zwart worden betwijfel ik. Is het luchtfilter in goede staat? Schoon dus.
En is er geen andere oorzaak, ik denk dan met name aan een behoorijl olieverbruik. Olie verbrandt veel lastiger dan benzine en laat een roetlaag achter in de verbrandingskamers en dus ook op bougies.
Een mogelijk andere oorzaak is een onjuiste vlotterhoogte. Helaas zijn de vlotters noch de vllotternaalden afstelbaar, tenzij je een oudere Bol hebt (van ik meen tot 1980) met zwarte vlotters. Die hebben een metalen framepje dat te verbuigen is. Maar heb je de latere vlotters (de witte, hoewel ze na jaren in benzine meer geel zijn geworden) dan is er niets af te stellen. Je kan de vlotternaalden wel vervangen, genoeg van te koop. In die naalden zit een veerjte en dat wil wel wat ingedrukt raken na verloop van tijd.

Groet, Andre (clubtechneut).
Paul Oosterman
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2018, 18:20

Re: afstellen te rijk mengsel

Bericht door Paul Oosterman »

Bedankt Andre.
ik heb geen olie verbruik en ook de vlotternaalden heb ik al vervangen nieuw luchtfilter.
ik wacht het nog wel even af.

met vriendelijke groet,
Paul,
Plaats reactie