Evenement: Zondag 21 April 2024 Openingsrit + Pannenkoeken met de start bij McDonald’s in Ochten.

Accu laad niet tijdens rijden

Bedrading, onsteking, startmotor, schakelaars, lampjes, enz.
Plaats reactie
Stanley Jilesen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:04

Accu laad niet tijdens rijden

Bericht door Stanley Jilesen »

Hallo, ben net lid geworden. Dus zal me even voorstellen. Stanley heet ik en ik kom uit Den Haag. Ik heb een Honda CB 750 Kz uit 84. Eerste motor en ook pas net mijn rijbewijs... Dus nog niet zo thuis met de techniek.

Mijn probleem. Na een langere rit zondag kwam ik er thuis achter dat mijn accu leeg was. Gelukkig kwam ik daar thuis pas achter. Motor is al eens naar Bolman in Den Haag geweest. Ook voor het niet laden van de accu. Toen is de spanningsregelaar vervangen.

Vandaag weer heen geweest en wat het volgens de oude Bolman zelf, is.. Is dat de accu niet genoeg laad tijdens het rijden met licht aan, als je onder de 5000 toeren blijft. Is dat niet raar? Snelweg rijden vind ik zowiezo niet echt leuk... Dus ik zal dan niet rustig kunnen rijden met mijn licht aan... Is normaal bij oudere Hondas zegt hij.

Wat kan ik daar aan doen? Andere zwaardere dynamo? Kan dat uberhaupt?

Ik heb dus een Kz... Maar schijnt techniek Bol D'Or te zijn?

Weet iemand hier iets over mijn probleem?

Stanley
cb 900f
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2016, 21:17

Re: Accu laad niet tijdens rijden

Bericht door cb 900f »

hallo ik ben arnold uit blokzijl ben ook net lid

ik zit met het zelfde probleem als jou.
maar ik heb de stator al vervangen die had maar 1 ohm weerstand meer.
maar als ik nu meet heb ik 0 volt op de gele draden onderling gemeten.
als ik de witte draad aan de massa leg heb ik maar 3 tot 6 volt op de gele draden.
ben ik dan de gelukkige die de regelaar en de rotor ook nog mag vervangen.
ik hoor het graag groeten arnold
Mart
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 nov 2015, 21:02

Re: Accu laad niet tijdens rijden

Bericht door Mart »

Rotor? bekijk dit filmpje eens.
https://youtu.be/rzv_9j1SFtY
cb 900f
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2016, 21:17

Re: Accu laad niet tijdens rijden

Bericht door cb 900f »

Ow verkeerd om de rotor heb ik al vervangen
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Accu laad niet tijdens rijden

Bericht door CB1100R_Andre »

Jongens, ik (als clubtechneut) heb er vorig jaar een artikel aan gewijd in de Ratelketting. Het is de bedoeling dat dat soort artikelen online gezet worden zodat de leden er gebruik van kunnen maken.
Even heel kort hoe het laadsysteem werkt. De rotor is een electromagneet. De gelijkrichter/spanningsregelaar stuurt stroom naar de rotor en het ijzeren gedeelte wordt magnetisch. Dan heb je een magneet die in een spoel draait en de stator gaat stroom leveren. De spanningsregelaar kapt de stroomtoevoer naar de rotor af als de boordspanning boven de 14 a 14.5V komt. Dan doet de rotor niets meer en de boordspanning zakt terug naar onder de 12V. Dat aan/uit zetten gaat heel snel, je kan het met een multimeter niet meten.
Gevolg van dit systeem is dat de spanningsregelaar zijn vermogen niet kwijt kan als de rotor defect is. Daardoor wordt het ding knetterheet en gaat stuk. Zelfs een nagelnieuwe!
Er is een methode om de werking van de spanningsregelaar te meten maar die is omslachtig. Staat in het werkplaatshandboek.
Er is een heel eenvoudige methode om te zien of het laadsysteem werkt. Laat de motor in het donker lopen en geef wat gas. Bij ca 2000 a 2500 toeren begint de boordspanning op te lopen en gaat de koplamp duidelijk feller te branden. Het is uiteraard ook te meten met een multimeter over de accupolen.
De weerstand van de rotor of stator meten heeft niet heel veel zin. Je kan zomaar een paar Ohm meten over de rotor terwijl het ding defect is.
Paar dingen om ook naar te kijken. Op de koolborstels die tegen de rotor drukken staat een streepje als slijtindicator. Mijn ervaring is dat je ze dan nauwelijks meer de rotor raken en geen goed contact meer maken. De sleepbanen op de rotor moeten ook schoon zijn, maar ze mogen niet opgeschuurd worden. Schoonmaken met spiritus gaat goed.
Wat ook een beruchte is is de multiconnector van de dynamo. Ding zit in een klem net voor de accu. Daar kan makkelijk vocht bij en de contacten gaan oxideren met een hoge weerstand tot gevolg. Schoonmaken met contactreiniger is een optie en regelmatig wat WD40 erop om vocht buiten te houden.
Het verhaal van Bolman dat een Bol (leuke woordspeling!) dat de motor pas rond de 5000 toeren bijlaadt is niet waar. Bij ca 2500 toeren begint de dynamo al te laden. Uiteraard alleen als alles in goede staat is.
Een snelle (maar niet heel betrouwbare) methode om de spanningsregelaar te beoordelen is kijken naar de staat van de hars. Die moet glad zijn, is die ribbelig of korrelig dan is het ding flink heet geweest en kan die defect zijn. Maar ik moet erbij zeggen dat ik ook defecte gezien heb waar de hars er nog prima uitzag.

Sterkte ermee.
Plaats reactie