loodvervanger

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
tjutte
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2018, 11:57

loodvervanger

Bericht door tjutte » 09 feb 2019, 17:47

vraagje
Doen jullie loodvervanger bij jullie brandstof.
mijn Bol is van 1980

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2016, 22:55

Re: loodvervanger

Bericht door nonserviam » 09 feb 2019, 21:56

Is in principe niet nodig dus nee gebruik ik niet. Het is wel wijs om op octaan 98 te rijden.

CB1100R_Andre
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: loodvervanger

Bericht door CB1100R_Andre » 11 feb 2019, 00:24

Op zich heeft benzine met RON 98 geen enkel voordeel. Let er wel op geen benzine te tanken met ethanol erin. Zolang het nog te koop is. En in gewone Euro wordt al 10% ethanol gedaan, als ik het goed heb. Helaas kunnen rubber delen in de benzinekraan en carbs niet best tegen ethanol.

Andre

Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 186
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: loodvervanger

Bericht door Hansy » 11 feb 2019, 19:58

Loodvervanger is het probleem niet. Al onze Honda's kunnen prima zonder lood.
Zoals André al zei, werden er nog materialen gebruikt die niet goed tegen ethanol kunnen.
Wanneer je rubber onderdelen wilt vervangen, kijk dan of de nieuwe onderdelen van NBR of Viton zijn gemaakt. Die kunnen wel tegen ethanol. De vlotternaalden van Keyster hebben bijvoorbeeld een viton tip.

Vanaf 12 oktober 2018 moeten alle tankstations in Europa aangeven hoeveel ethanol er in de brandstof zit.
Dat wordt bij benzine aangegeven met een E.
E5 = 5% ethanol, E10 = 10% en E85 = 85%
Tank dus de benzine waar E5 bij staat of, beter nog, een premium brandstof waar vaak helemaal geen ethanol in zit.
Shell geeft op hun website aan dat er in Shell V-Power helemaal geen ethanol zit.
CB900F Candy Bourgogne Red
Afbeelding

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2016, 22:55

Re: loodvervanger

Bericht door nonserviam » 13 feb 2019, 19:57

CB1100R_Andre schreef:
11 feb 2019, 00:24
Op zich heeft benzine met RON 98 geen enkel voordeel. Let er wel op geen benzine te tanken met ethanol erin. Zolang het nog te koop is. En in gewone Euro wordt al 10% ethanol gedaan, als ik het goed heb. Helaas kunnen rubber delen in de benzinekraan en carbs niet best tegen ethanol.

Andre
Mij is juist aangeraden om met 98 te ipv 95 omdat ie daar beter en soepeler op loopt. Wat ook mijn eigen ervaring is.
Wat tank jezelf dan meestal?

CB1100R_Andre
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: loodvervanger

Bericht door CB1100R_Andre » 13 feb 2019, 22:25

Het octaangehalte van benzine (RON) geeft aan hoe stabiel de benzine is, hoe hoger het getal hoe groter de klopvastheid is. Kloppen is spontane (en zeer ongewenste) verbranding van het benzine/luchtmengsel. Oudere motorblokken zijn afgestemd (compressie, ontstekingstijdstip) op een bepaald (en vrij laag) RON gehalte. Met name omdat in Amerika slechte benzine werd verkocht, maar ook hadden wij destijds "normaal". En een Bol liep daar prima op. Dus een brandstof met een hoge RON gehalte heeft dan geen voordeel. Tenzij je de motor erop gaat afstellen.
Modernere motorblokken hebben een klopsensor, dan wordt de ontsteking vervroegd tot het gaat kloppen en iets terug gezet. Je haalt dan het maximale uit de benzine. Dus ook meer vermogen.
Dus in theorie zal je motor niet beter of mooier lopen op benzine met RON98 of nog hoger.
Maar wie ben ik om te zeggen dat jij gewoon dat kan tanken als je vindt dat je Bol er beter op loopt.
Ik tank nog steeds Euro95, zolang er maar niet teveel ethanol in gedaan wordt. En zelfs een 1100R (met hogere compressie en meer voorontseking bij hogere toeren) loopt er naar mijn idee prima op.
Loodvervanger is trouwens helemaal niet nodig. De kleppen en zittingen van Honda's vanaf het midden van de jaren 60 zijn dusdanig hard dat ze geen lood (of vervanger) nodig hebben.

Groet, Andre

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2016, 22:55

Re: loodvervanger

Bericht door nonserviam » 14 feb 2019, 18:23

CB1100R_Andre schreef:
13 feb 2019, 22:25
Het octaangehalte van benzine (RON) geeft aan hoe stabiel de benzine is, hoe hoger het getal hoe groter de klopvastheid is. Kloppen is spontane (en zeer ongewenste) verbranding van het benzine/luchtmengsel. Oudere motorblokken zijn afgestemd (compressie, ontstekingstijdstip) op een bepaald (en vrij laag) RON gehalte. Met name omdat in Amerika slechte benzine werd verkocht, maar ook hadden wij destijds "normaal". En een Bol liep daar prima op. Dus een brandstof met een hoge RON gehalte heeft dan geen voordeel. Tenzij je de motor erop gaat afstellen.
Modernere motorblokken hebben een klopsensor, dan wordt de ontsteking vervroegd tot het gaat kloppen en iets terug gezet. Je haalt dan het maximale uit de benzine. Dus ook meer vermogen.
Dus in theorie zal je motor niet beter of mooier lopen op benzine met RON98 of nog hoger.
Maar wie ben ik om te zeggen dat jij gewoon dat kan tanken als je vindt dat je Bol er beter op loopt.
Ik tank nog steeds Euro95, zolang er maar niet teveel ethanol in gedaan wordt. En zelfs een 1100R (met hogere compressie en meer voorontseking bij hogere toeren) loopt er naar mijn idee prima op.
Loodvervanger is trouwens helemaal niet nodig. De kleppen en zittingen van Honda's vanaf het midden van de jaren 60 zijn dusdanig hard dat ze geen lood (of vervanger) nodig hebben.

Groet, Andre
Ha duidelijk. Is weer een hele geruststelling dat ik er ook 95 in kan doen zonder schade want voor 98 moet je wel eens een heel stuk doorrijden voordat je het vind :shock:

Plaats reactie