Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
boldorjo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:40

cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door boldorjo »

hallo

ik heb een boldor 900 gekocht waarvan de 2 rechtse cilinders niet meelopen ( uitlaatbochten blijven koud ) ik heb er al nieuwe bougies ingedraaid deze vonken ook. compressie gemeten , die is hetzelfde als de 2 linkse cilinders . ik heb al carburateurs van een sloper gemonteerd ( deze liep op alle cilinders ) maar geen verbetering. de bougies blijven ook droog . ik begin zelf aan versleten nokkenassen te denken. komt dat wel eens voor bij de boldor?
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door CB1100R_Andre »

Vreemd.
Weet je zeker dat de bougiekappen op de juiste cilinders zitten? Die van de linkse bobines op de buitenste cilinders en dus die van de rechter op de binnenste cilinders? Hoewel, als die verkeerd zitten lopen de linker cilinders niet alle twee
Iets wat zou kunnen is een defecte koppakking of een ander mechanisch probleem (kleppen, zuigers). Dat er daardoor helemaal geen compressie is bij de rechter twee cilinders. Ik zou aanraden om de compressie eens te (laten) meten bij alle 4 cilinders. Ik vermoed dat er dan vastgesteld wordt dat de rechter twee niet meedoen.
Versleten nokkenassen, ja de nokken slijten wel maar daardoor verliest de motor alleen maar iets vermogen. De fiets zou er gewoon om moeten lopen.

Groeten, Andre (de clubtechneut)
boldorjo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:40

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door boldorjo »

ik heb de compressie al gemeten deze is op alle vier de cilinders nagenoeg gelijk. ik heb het ooit bij een auto gehad dat een nok van de inlaatnokkenas helemaal weggesleten was waardoor een cilinder geen benzine binnen kreeg. dat dit probleem bij 2 cilinders tegelijk optreed is inderdaad onwaarschijnlijk. ik denk dat er maar een mogelijk opzit en dat is de boel controleren. wordt vervolgd.
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door CB1100R_Andre »

Weer vreemd! Je sluit in ieder geval al een heel aantal zaken uit. Mechanisch kan er dan niet iets heel ergs mis zijn.
Heb je wel eens gecontroleerd of de rechter 2 carburateurs benzine krijgen? Mogelijk zit er roest in de tank en is daardoor de toevoer naar de carburateurs slecht. Draai de aftapschroefjes van de 2 rechter carbs eens open. Daar moet direct benzine uitstromen.
Je opmerking over een afgesleten nok durf ik uit te sluiten. Een Bol heeft per klep een nok, ook al zou 1 nok weggesleten zijn dan doet de andere klep gewoon mee.
Het gekke is dat de 2 rechter cilinders niets doen. De ontsteking is namelijk dubbel, 1 set voor de buitenste 2 cilinders en dus ook 1 voor de binnenste 2. Als er daarmee problemen zijn dan loopt de fiets op 2 pitten maar dan zijn het of de buitenste 2 of de binnenste 2.

Groeten, Andre
boldorjo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:40

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door boldorjo »

de carburateurs komen van een sloopmotor die een half uur voordat de carburateurs omgebouwd werden nog mooi op alle 4 de cilinders liep dus de carburateurs sluit ik uit. ik zal in het weekend mijn carburateurs op de sloper zetten ,ik denk dat mijn eigen carburateurs ook in orde zijn. de twee rechtse bougies blijven brandschoon , dus geen koolaanslag en ook niet nat van de benzine. dus naar mijn mening komt er gewoon geen brandstof in de rechtse cilinders
boldorjo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:40

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door boldorjo »

net even het kleppendeksel ervanaf geschroefd, maar hier ziet alles normaal uit.
boldorjo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:40

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door boldorjo »

ik heb zojuist mijn carburateurs op de sloopmotor geschroefd. hij loopt hiermee op alle cilinders,dus de carburateurs kunnen uitgesloten worden.
boldorjo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:40

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door boldorjo »

Zo, hij loopt op alle 4 de cilinders .de bougiekabels zaten niet goed. hij rookt alleen nogal hevig in het begin,maar nadat hij een paar minuten gelopen had werd dit ook minder . ik denk dat ik mijn eigen carburateurs er weer op zet ,deze waren 2 mm groter als van de sloper ( misschien van een 750) en dan maar eens een poging wagen om af te stellen.


https://youtu.be/EPigS4wxpM4
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door Hansy »

Je had bijna alles al gecontroleerd. Alleen de bougiekabels en bougiedoppen bleven nog over. Het kon dus ook niets anders zijn of je zou iets niet goed hebben gedaan.
Fijn dat het probleem nu opgelost is en je er weer mee kunt rijden.
De carburateurs van een 900 hebben inderdaad een grotere doorlaat. Het makkelijkst houd je ze uit elkaar door te kijken naar het nummer wat erin geslagen staat. Op carburateurs van een 900 staat VB51 en op carburateurs van een 750 staat VB52.
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
boldorjo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:40

Re: cb 900 boldor de 2 rechtse cillinders lopen niet mee

Bericht door boldorjo »

rijden zal nog even duren, zal eerst fatsoendelijk afgesteld moeten worden. daarna zijn de remmen nog aan de beurt, deze zitten ook vast door het staan.daarna wordt de benzinekraan nog een uitdaging, deze lekt, de rubber dichtring met de 4 gaten is gescheurd. en als dit allemaal klaar is moet ik er nog mee naar rdw , de vorige eigenaar had het kenteken voor sloop afgemeld.
Plaats reactie