Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

demonteren carburateurs CB900F Bol 'Dor

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
Jinga
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2017, 11:00

demonteren carburateurs CB900F Bol 'Dor

Bericht door Jinga »

Hallo,
Ik heb een oude Bol'Dor 900 uit 1980, na de winterstalling heb ik lekker de olie en het filtertje ververst, remmen gecheckt en nog wat kleine dingetjes.
Ik dacht mooi, we kunnen weer, niets is minder waar helaas. Ik opende de benzinekraan voor z,n eerste start en de brandstof sijpelde aan alle kanten uit en langs de carbu,s , brandstof toevoer (slang vanaf de tank) gecheckt is OK, vlotterkameer van de eertse carb verwijderd niets vreemds, alleen die klemt ook de hoofd brandstofleiding naar de 4 jongens vast en ik merkte dat deze zeer makkelijke bewoog en draaibaar is. Is dat normaal? ik vermoed nl dat daar het lek zit. Mijn vraag is hoe demonteer ik de carburateurs , ik heb het luchtfilter naar achteren geschoven is dus los, ik heb de vier klemmen naar de cilinder inlaten losgemaakt en de carbs staan nog muurvast, ik heb werkelijk geen idee hoe dit te doen, wie kan en/of wil mij inlichten over dit voor mij "probleem"

in afwachting van een reactie
m.vr.gr. Adrie den Heeten-Woerden
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: demonteren carburateurs CB900F Bol 'Dor

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Adrie,

Ja, de carburateurs kunnen nog wel eens wat problemen geven. Aan de andere kant, als het lekt na een winterstop wil het soms helpen om domweg een dagje te wachten. Als alles droog heeft gestaan drogen diverse pakkingen wat uit. Na contact met benzine zetten ze weer uit en dichten daarna weer af. Helaas is dat niet altijd het geval.
Ik wil niet lullig overkomen maar van je opmerkingen/vragen krijg ik het beeld dat je er nog nooit eerder aan gewerkt hebt.
Wat klemt de hoofdbrandstofleiding vast? Wat beweegt zeer makkelijk en is draaibaar?
Over het algemeen wordt overlopen veroorzaakt door problemen met de vlotternaalden. Of ze zitten vast of ze zijn beschadigd.
De inlaatrubbers (die op de cilinderkop zitten en waar de carbs ingeschoven zijn) hebben de neiging keihard te worden na verloop van jaren. Je kan proberen met een houten balkje of zoiets (zeker geen metaal) de carbs naar achteren proberen te drukken, alsof je een koevoet hanteert. Het kan een behoorlijk gevecht zijn en de rubbers kunnen beschadigen. En als je de carbs uit de rubbers hebt is er maar minimale ruimte om ze te verwijderen. Haal eerst de moeren los waarmee de gaskabels op de carbs vastgezet zijn. Dan krijg je meer ruimte om de set te verwijderen.

Groeten, Andre (clubtechneut)
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: demonteren carburateurs CB900F Bol 'Dor

Bericht door Hansy »

Het is maar net hoe je het omschrijft natuurlijk, maar ik denk dat je met "de hoofd brandstofleiding" het T-stuk bedoeld dat tussen de eerste en de tweede carburateur zit. Nummer 4 op de tekening.
Deze zit met o-ringetjes in de carburateurs en die o-ringen kunnen gaan lekken. De maat van deze o-ringen is 6x2mm.
Hiervoor moeten toch de carburateurs van elkaar en zou je gelijk de o-ringen tussen de andere carburateurs kunnen vervangen.
Wanneer het T-stuk makkelijk heen en weer gaat, mis je misschien het plaatje (tussen 4 en 8) aan de bovenkant van het T-stuk wat voorkomt dat het T-stuk heen en weer kan.
03.honda-cb900fa-bol-dor-carburetor-assy-link_bigma000048e19_effc.gif
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Jinga
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2017, 11:00

Re: demonteren carburateurs CB900F Bol 'Dor

Bericht door Jinga »

Hoi André en Hansy,

Allereerst hartelijk dank voor jullie reactie

Ik bedoel idd het T-stuk leidinkje 10 waarop de brandstofslang vanaf de tank wordt aangesloten. Dat lipje wat ernaast staat afgebeeld, zit gemonteerd onder het vlotterhuis van de 1e carburateur, en dat is gewoon aanwezig Hansy,en André ik heb idd nog weinig gesleuteld aan de tor, dus vandaar mijn vraag over dit item, omdat ik niet iets onnodig wil (SLOPEN) beschadigen. Ik hoop dat jou suggestie werkt André, even laten staan zodat de pakkingen en O-ringen hopelijk weer hun werk gaan doen. Anders zal ik toch echt de handel moeten demonteren en reviseren, zijn er nog tips waar eventuele onderdelen te kopen?

gr. Adrie
Bijlagen
Carburateur - koppeling.jpg
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: demonteren carburateurs CB900F Bol 'Dor

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Adrie,

Maakt niet uit dat je wat minder sleutelervaring hebt dan deze gek. O.a. daarom is er dit forum. Nu snap ik het wat beter. Dat messing T-stukje zit inderdaad in de benzinetoevoer en de o-ringetjes eromheen willen nog weleens lekken als de set een tijdje droog gestaan heeft. Met wat geluk verhelpt het zichzelf. Die o-ringen vervangen is een behoorlijke klus en daar is ervaring wel prettig voor.
Op de "gewone" site van de club staat een document met behoorlijk wat info over de carbs. Lees dat eens.
Wat jij als vlotterbak omschreef is die ronde kap aan de bovenkant. Dat is het huis van de vacuumschuif (de gasschuif). Die moet je inderdaad heel makkelijk op en neer kunnen bewegen. De vlotterbakken zitten aan de onderkant van de carbs. Op YouTube staan wel filmpjes erover.
Maar je mag uiteraard ook hier vragen. Ik doe mijn best je te helpen.

Groet, Andre
Jinga
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2017, 11:00

Re: demonteren carburateurs CB900F Bol 'Dor

Bericht door Jinga »

Hoi André,

Haha het lijkt er op dat het was wat jij zei, even laten staan en dan!!!! lopen als een tiet en lekkage nihil.......
ben super blij dat begrijp je wel....... nogmaals erg bedankt voor het meedenken en je tips. Ik hoop dan ook dat ik bij weer een probleem(pje) me mag melden.

m.vr.gr. Adrie-Woerden
Plaats reactie