Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Geen contact

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
Tom_Kort
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2015, 10:58
Locatie: Zaanstad

Geen contact

Bericht door Tom_Kort »

Beste allen,

Ik heb pas een Boldor uit 83 gekocht om op te knappen.
Deze heeft circa 5 jaar op een verwarmde zolder gestaan.
Tijdens het testen of alles nog werkte schakelde ik het contact in en alles begon netjes te branden.
Bij het indrukken van de start knop sloeg direct alles uit, alle zekeringen gecheckt en start relais door gemeten.
Deze waren allemaal goed, weet iemand wat er misschien aan de hand is?

Mvg Tom
Mart
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 nov 2015, 21:02

Re: Geen contact

Bericht door Mart »

Ook de hoofdzekering die aan het startrelais zit?
Tom_Kort
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2015, 10:58
Locatie: Zaanstad

Re: Geen contact

Bericht door Tom_Kort »

Ja, die heb ik ook door gemeten.
En de zekeringen op het stuur ook, ik weet niet of er nog ergens een zekeringenkastje zit?
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Geen contact

Bericht door Hansy »

Heb je helemaal geen spanning meer? Nergens?
Hoeveel spanning heeft de accu nog?
Is dit de accu die ook 5 jaar heeft stilgestaan of heb je al een nieuwe accu gemonteerd?
Mogelijk heb je ook geen (goede) aarde.
Maak in ieder geval de aansluitingen aan de accu schoon met fijn schuurpapier.
In de buurt van je balhoofd zit een groene draad die uit je kabelboom komt en contact maakt met het frame (eigenlijk de enige massakabel in de kabelboom).
Maak dat contact ook schoon.
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Tom_Kort
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2015, 10:58
Locatie: Zaanstad

Re: Geen contact

Bericht door Tom_Kort »

Ik heb een andere accu gepakt en die vooraf opgeladen en heeft circa 12,4V.
Het rara was dat ik voor het eerst keer contacte maakte alles het deed, bij het indrukken van de start knop sloeg alles in 1 keer uit.
Ik ga alles nog een keer na meten.....

Er zit in de kabelboom in de buurt van de accu ook volgens mij een diode, hierop meet ik geen weerstand?
Wat doet deze diode?
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Geen contact

Bericht door Hansy »

Die diode werkt als een gelijkrichter en is om wisselspanningen van de startmotor op te vangen.
Een test om te controleren of deze diode nog goed is de volgende:

Wanneer het contact aan staat en de motor in zijn versnelling staat, is je neutraal lampje uit. Als je nu de koppelingshendel intrekt en het neutraal lampje gaat aan, dan is de diode defect (of verkeerd om aangesloten, maar dat kan haast niet of je zou de diodehouder eraf moeten hebben geknipt).
In jou geval zal deze test nu niet gaan, omdat je helemaal geen spanning hebt.

Heb je nog steeds nergens spanning, dan zou je de aansluiting van de accukabel op je startrelais moeten controleren op corrosie. Die aansluiting wordt daar namelijk gesplitst. Een kant gaat door het relais naar je startmotor en de andere kant gaat naar je hoofdzekering. Is de hoofdzekering nog goed, zoals jij zei, dan moet het daar dus voor zitten. Die aansluiting dus.
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Mart
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 nov 2015, 21:02

Re: Geen contact

Bericht door Mart »

Je contactslot al gecheckt? zit de stekker er wel goed in??
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Geen contact

Bericht door CB1100R_Andre »

Kortsluiting in de startmotor? De zwarte stroomkabel op de motor zit met een M6 moertje vast met eronder nog een moer. Die onderste moet je op vasthouden als je het moertje waarmee de kabel vast zit verwijderd. Doe je dat niet dan verdraait het boutje en trek je inwendig de draad van de spoel stuk met kortsluiting tot gevolg. Dan gaat bij de 1e startpoging erna het startrelais stuk (brandt door) en je hebt geen boordspanning meer.
Plaats reactie