Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Laadprobleem/ rotor dynamo

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
RJT
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2016, 12:36

Laadprobleem/ rotor dynamo

Bericht door RJT »

Hi
Ik heb een 81'er Honda 750 F met laadprobleem. WW schatte de Spanningsregelaar dus die is vervangen maar helaas. Nu lijkt het de rotor want die geeft < 1 Ohm weerstand op de sleepbanen en dat is blijkbaar te weinig, moet zeker 5 ohm zijn.
Wie weet er een (alternatieve) manier om de rotor te demonteren, de bout is al los.
Thnx voor jullie reacties.
Rob
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Laadprobleem/ rotor dynamo

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Rob,

Dynamorotoren zijn een bekend probleem. De isolatie gaat defect en je hebt een interne kortsluiting. Sevior kan ze opnieuw wikkelen. Niet te duur en goed werk.
Verwijderen: je kan de achterwielas als trekker gebruiken maar ook dan kan de rotor erg vast blijken te zitten. Je mag het ding niet met een conventionele trekker (met klauwtjes die achter de rotor grijpen) verwijderen, als je hem opnieuw wil laten wikkelen.
Mocht er geen beweging in te krijgen te zijn probeer dan de rotor te verwarmen. Doe een oude doek in kokend water en leg die doek om de rotor. Wederom, wees voorzichtig. Ga geen brander of hete-lucht-gun (verfstripper) gebruiken. Achter de rotor zit een keerring die olie in het motorblok houdt. Als je die beschadigd door teveel hitte moet het blok uit elkaar.
Uiteraard verkoopt Honda een trekker, en er zijn ook universele te koop. Er zijn mensen die een bout gebruiken en met een persluchtsleutel aandraaien. Dan rammelt de rotor wel los.

Groeten,

Andre
RJT
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2016, 12:36

Re: Laadprobleem/ rotor dynamo

Bericht door RJT »

Hoi André bedankt voor je reactie
Ga ik mee ad slag.
Rotor nieuw wikkelen, ik wilde een nieuwe kopen die kosten voor nieuw wikkelen zijn 120 € zag ik bij Sevior
of is nieuw = imitatie = mindere kwaliteit voor 149€ dat je weet?
Thnx en groet

Rob
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Laadprobleem/ rotor dynamo

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Rob,

Laat ik eerst stellen dat Sevior goed werk levert, en met garantie. Overigens zegt het al veel dat de rotor van de Bol bij hun prijslijst staat. Juist omdat ze de defecte splitsen, opnieuw wikkelen en dan weer samenvoegen moet de oude onbeschadigd zijn en mag je hem alleen verwijderen met een trekker die gebruik maakt van de schroefdraad binnenin de rotor.
Ze stellen op hun site dat een gereviseerde beter is dan een nieuwe maar ik zou niet weten waarom. Goedkoper wel, want ze gebruiken de ijzeren gedeeltes opnieuw. En ze krijgen zeker geld voor het koper van de oude wikkelingen.
Koop je een nieuwe aftermarket rotor dan is het afwachten wat de kwaliteit betreft en hoe het zit met de garantie. Ik heb goede en slechte ervaringen gehoord over aftermarket rotoren. Sommigen gingen na een paar jaar alweer stuk, anderen doen het prima. En van dezelfde leverancier!

Groet, Andre
RJT
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2016, 12:36

Re: Laadprobleem/ rotor dynamo

Bericht door RJT »

André bedankt, keep you updated!

Groet Rob
RJT
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2016, 12:36

Re: Laadprobleem/ rotor dynamo

Bericht door RJT »

Hi Andre
inmiddels een ruil rotor gehaald bij Hans Belt van Sevior, gemonteerd helemaal in orde weer!
Thnx voor de tip, vakman die Hans.

Gr Rob
Plaats reactie