Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

problemen startmotor koude start

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
Michelrog
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2017, 15:55

problemen startmotor koude start

Bericht door Michelrog »

Als de motor een tijd heeft stil gestaan, dan pakt de startmotor pas na ongeveer zes keer starten. Als de motor vaak gebruikt wordt, is het minder.
En als de motor warm is, is er niets aan de hand, en start dan in een keer. Weet er iemand wat er aan de hand kan zijn met de startmotor?
Ik kan een filmpje sturen van de koude start. Of kan ik een filmpje op dit forum plaatsen?

Vrg. Michel Rog
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: problemen startmotor koude start

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Michel,

Weet je zeker dat het de startmotor is en niet de startkoppeling?
Als de koppeling slipt dan draait de startmotor de motor wel rond om ineens de aandrijving te verliezen. Je hoort dan een zwaar geratel en als je de startknop loslaat een harde knal. Beide kunnen trouwens totaal geen kwaad, het klinkt alleen alsof er iets kapot gaat maar dat is niet het geval.
Bij een volgende startpoging weer hetzelfde. Soms lijkt het erop alsof het minder wordt na wat startpogingen, de reden is mij niet duidelijk.
Als de startmotor zelf niet aanslaat bij het indrukken van het startknopje dan kan het een slecht contact in het startknopje zijn, of problemen met het startrelais. Als je een multimeter hebt moet je eens de spanning meten bij het startrelais (op de dikke zwarte kabel naar de startmotor). Die moet ca 12V zijn, hoewel de boordspanning redelijk zakt bij een startpoging.
Het is ook nog mogelijk dat de koolborstels in de startmotor slecht zijn, maar over het algemeen geeft het dan met name problemen bij het starten van een warme motor, bv net na een tankstop.

Groet, Andre
Michelrog
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2017, 15:55

Re: problemen startmotor koude start

Bericht door Michelrog »

Hoi René,

volgens mij heb je zelf een goede startkoppeling naar mij opgestuurd? Kan ik je anders het filmpje sturen, kan je het zelf horen.

Misschien dat het probleem dan echt duidelijk wordt?

Vrg. Michel
Michelrog
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2017, 15:55

Re: problemen startmotor koude start

Bericht door Michelrog »

Sorry, ik richt bovenstaand bericht aan Andre.
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: problemen startmotor koude start

Bericht door CB1100R_Andre »

Hoi Michel,

Oh, dat was jij... Was ik alweer vergeten. Sorry!
Je hebt mijn mailadres, anders via de site en dan technische man.

Andre
Plaats reactie