Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Vertel wat je hebt gebouwd of waar je mee bezig bent.
Johnyyy
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 dec 2018, 21:42

Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Johnyyy »

Hallo motorvrienden,

Tijdje terug heb ik een cb750f gekocht uit 1980.
De motor heeft 5 jaar stil gestaan en heeft de nodige liefde nodig.
Mijn remmen zitten vast, de koppeling zit vast, de verf van me motorblok bladert af, banden zijn slecht, en het lakwerk is slecht en accu dood.
Momenteel heb ik de carburateurs ultrasoon gereinigd en nieuwe bougies en olie erin gedaan om te kijken of ik er leven in kreeg, gelukkig pruttelde die na een aantal start pogingen weer aan en loopt de motor weer.

Hier even een kleine opsomming, van wat ik van plan ben met de motor.
-Remmen reviseren en rempompen opknappen.
-Revisie set in de Carburateurs en open filters monteren/afstellen.
-Motorblok nakijken, eventueel kleine revisie en het blok opnieuw spuiten.
-Frame, achterbrug en anderen delen van het rijwiel gedeelte opnieuw spuiten en netjes maken.
-Kontje en cockpit+lamp wat aanpassen en alles opnieuw spuiten.
-Liefst spaakvelgen erin, anders deze opknappen en nieuwe banden.
-Verder de complete motor opnieuw spuiten, en alles spik en span weer opbouwen.

Hier een aftrap met de fotos van hoe hij nu is, hopelijk kan ik via jullie nog aan wat goede tips/ideeën komen en helpen jullie me als ik er eventjes niet meer uit kom :mrgreen: .

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johnyyy op 27 aug 2019, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Johnyyy
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 dec 2018, 21:42

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Johnyyy »

Kleine update:
Volgende revisie setjes zijn besteld, Achter rempomp, achterklauw, voor klauwen, en carburateurs.
Verder komt er voor een compleet nieuwe rempomp op, (deze is al binnen), en heb ik me koplamp en teller unit dadelijk in totaal 65mm lager als origineel.
Ben momenteel aan het kijken hoe ik het degelijk ken gaan bevestigen, en ga hier een blokje voor laten frezen die ik dan op de bestaande ophanging van me contact vast ken zetten.
De ophanging van me teller unit word eraf geslepen zodat me teller wat dichter tegen het stuur aan kan.
Beetje moeilijk uit leggen zo, maar als het zover is dan post ik wel een foto.
Verder met gele tape hier en daar wat afgeplakt wat eraf gehaald of geslepen gaat worden. (kontje word ook ingekort dus).

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johnyyy op 27 aug 2019, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene Barelds
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2015, 10:55
Locatie: Almere

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Rene Barelds »

Hallo Johnyyy,

Zijn er al weer vorderingen met je project? Als je open filters gaat gebruiken zul je ook de sproeierbezetting aan moeten passen, deze motoren hebben constant vacuum carburateurs en zij daar erg gevoelig voor.. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Groet, Rene
Johnyyy
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 dec 2018, 21:42

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Johnyyy »

Hallo Rene! Ik ben al het een en het ander aan het knutselen geweest.
Heb alleen geen fotos gepost omdat ik het gevoel had dat het eigenlijk niemand wat boeide omdat ik geen reacties kreeg, maar ik zal vanaf nu wat beter deze project pagina bij houden.
Ik heb het volgende nu gedaan:
-Mijn voor remklauwen gestraald, opnieuw zwart gespoten en gereviseerd.
-Achterremklauw gestraald en opnieuw zwart gespoten. (revisie setje ligt klaar alleen kon geen achterrem zuiger meer aankomen dus ik laat er nu eentje draaien van rvs 316)
-Achterrempomp is gestraald, zwart gespoten en gereviseerd.

-Koplamp en teller unit is een heel stuk gezakt en dichter richting de voorvork geplaatst zodat alles wat dichter bij elkaar zit.
-Carburateurs zijn gestaald, op nieuw zwart gespoten, gereviseerd en weer netjes in elkaar gezet.
-Verlichting werkten niet, bleek een kabelbreuk te zijn en 1 zekering was kapot, dus is vervangen en nu doet alles het weer.

Momenteel is me zekering houden verplaatst in me koplamp en ben ik de kroonplaat aan aan het passen omdat ik het origineel kunstof honda plaatje wat op de zekering houder zat, persee weer terug wilde op de motor, alleen dan zo laag mogelijk op de kroonplaat.
Mijn bedoeling is om met zoveel mogelijk originelen onderdelen (op het kontje na) er een mooie cafe racer van te maken.
Ik probeer de originelen onderdelen dus aan te passen en weer terug te laten komen in de motor.
Het kontje van de motor heb ik wat in gekort en daar ben ik met polyester nu mee aan de gang gegaan, en inmiddels 5 achterlichten verder heb ik besloten dat er als achterlicht 2 rondje lampjes in gemaakt worden.

Voordat de motor echt compleet uit elkaar gaat, wil ik eerst het uiterlijk in grote richtlijnen goed hebben, zodat ik naderhand geen aanpassingen meer hoef te doen, en bvb het frame of weet ik het wat.
Als het uiterlijk naar mijn zin goed is, en alle overige dingen zijn van het frame af gehaald en aangepast hoe ik het wil, word hij pas helemaal uit elkaar gedraaid om naar de coater en spuiter te gaan, maar tot die tijd blijft het blok er nog eventjes in hangen.
Omdat het blok al 85.000 heeft gelopen heb ik een 2e blok gekocht met 40.000 waar ik een kop revisie op uit wil voeren en die ik dan netjes in orde kan maken en spuiten en dan kan ik het oude blok gebruiken voor extra onderdelen.

Bedoeling is om het frame, de achterbrug, remstang en rem/schakelset glanzend zwart te coaten, het blok, carburateurs en de remmen mat zwart en de tank en het spatbord wil ik legergroen laten spuiten.

Zal een paar fotos toevoegen:
(Rempomp uit elkaar gehaald)
Afbeelding
(Rempomp en klauwen gereviseerd en hittebestendig zwart gespoten en afbakken in de oven)
Afbeelding
(Carburateurs gestraald)
Afbeelding
(mat zwart gespoten, en erna afgebakken in de oven)
Afbeelding
(puzzeltje weer in elkaar zetten)
Afbeelding
(nieuwe motorlift gekocht)
Afbeelding

Als iemand nog een nette set rvs remleidingen heeft liggen voor zowel voor als achter, dan hoor ik het graag :lol:
Laatst gewijzigd door Johnyyy op 27 aug 2019, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Johnyyy
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 dec 2018, 21:42

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Johnyyy »

Rene Barelds schreef: 14 jan 2019, 13:15 Hallo Johnyyy,

Zijn er al weer vorderingen met je project? Als je open filters gaat gebruiken zul je ook de sproeierbezetting aan moeten passen, deze motoren hebben constant vacuum carburateurs en zij daar erg gevoelig voor.. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Groet, Rene
Klopt inderdaad, ik heb bij de revisie sets van de carburateurs al sproeiers latten verwisselen voor maten die 25% groter zijn als origineel.
Zo kom ik al een stukje in de buurt bij de juiste afstelling.

Wel ga ik in het begin nog eventjes met een standaard luchtfilter eb sproeiers rijden omdat ik zo ken checken of het blok mooi en goed loopt, en naderhand ga ik dan pas kloten met andere sproeier maten, maar dan weet ik in ieder geval wel dat het blok helemaal goed is en netjes loopt.
Anders is er dadelijk iets mis met het blok waardoor die niet netjes loopt en dan blijf ik maar denken dat het aan de sproeier afstelling ligt :lol:
Rene Barelds
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2015, 10:55
Locatie: Almere

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Rene Barelds »

Hallo Johnvyyy,

Je bent lekker bezig!, en een mooie ruimte heb je beschikbaar met motorlift, idelaal.
Een nw a.remzuiger met seals heb ik nog liggen als je nog niet voorzien bent.
Deze blokken kunnen prima lopen met open filters mits de juiste sproeierbezetting gevonden is.
Voordeel is straks dat je de carbs er zo afpakt om te wisselen als het luchtfiltehuis er niet meer op zit.
Een nw. rvs achterremleiding (zwart) heb ik zeker nog liggen, voorremleidingset heb ik nog 2 delig liggen,
ze lopen dan rechtstreeks van de remtangen naar de rempomt, je zou alleen moeten kijken of de lengtes
goed zijn aangezien ze voor voor een cb900fz/fa gemaakt zijn.
Of ik legergroen zou kiezen betwijfel ik maar smaken verschillen..
Als je tzt een koprevisie uitvoert heb ik (mocht dat nodig zijn) ook nog wel nw in en uitlaatkleppen liggen,
waarschijnlijk ook nog een motorblokpakkingset maar moet ik ff voor kijken.

Ga je progressie volgen!

Groet, Rene
Johnyyy
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 dec 2018, 21:42

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Johnyyy »

Mannen!, Pfoe dat is al een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb.
Het heeft eventjes allemaal niet zo mee gezeten in mijn prive leven, waardoor alles eventjes stil heeft gestaan.
We gaan het project weer op pakken en ik ben deze week weer vrolijk en vol goede moed begonnen!

Ben bezig om me tank 4/5cm op te hogen aan de kant van de zitting waardoor de lijn van het kontje mooier doorloop met de tank.
Ook ben ik nu bezig waar ik me elektra, oki`s en spanningsregelaar bevestig en me kabelboom een stuk in te korten en op maat te maken voor de nieuwe plekken waar de oki`s en spanningsregelaar en start realis komt.

Hier een kleine foto tot nu toe:

Afbeelding
Afbeelding


Het karton op de foto is een malletje, uiteindelijk ga ik die vorm van een stuk staalplaat maken om dat stuk dicht te maken om me spanningsregelaar op te bevestigen.
Verder word die lus uit me kabelboom gehaald en daar ben ik nu dus mee bezig.
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door CB1100R_Andre »

Helaas zijn de foto's van je eerdere berichten weg (tenminste, ik kan ze niet zien). Goed dat je weer aan de slag bent met de Bol. Wat me opvalt is dat de OKI units van het oude model zijn (met zwarte isolatiemantel). Dat ze nog goed zijn verbaast me, want de hars loopt er tzt uit en ze gaan stuk. Vervang ze aub door het latere model met de rode isolatiemantel. Die zijn probleemloos. Ze zijn vast welt te vinden op iets als Martkplaats of ebay. Of Wout van Veldhuisen heeft ze voor je.

Groet, Andre (clubtechneut)
Johnyyy
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 dec 2018, 21:42

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door Johnyyy »

Hallo andre,

Bedankt voor de informatie! dit zijn dus dingen die ik totaal niet weet, omdat mijn kennis van een boldor niet zo groot is :roll: .
Bij mij zit er al geen hars meer in de oki`s maar zit er zwarte kit in? Misschien dat er al eens ooit eerder iets mee mis is gegaan en dat ze erna de achterzijde dichtgekit hebben ipv het hars wat eruit loopt?
Maar ik zal tegen die tijd dat die klaar is overwegen om er anderen op te zetten.
Zal niet het enigste zijn wat vervangen moet worden, ondanks de carburateur revisie bleef hij ook maar op 3 cilinders lopen terwijl de vonk goed was, dus met 86.000 op de teller denk ik dat het blokje niet meer helemaal goed is.
Ik heb dan ook een 2e motorblok met 35.000km op de werkbank liggen waarvan ik de cilinderkop tegen die tijd wil reviseren.

Ik heb de fotos als het goed is weer terug gezet,
Tevens nog een paar fotos van het soort binnenspatbordje wat ik nog gemaakt heb, zodat het zitje aan de binnenkant dicht is voor opspattend water/vuil.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Momenteel ben ik bezig om me kabelboom aan te passen, hierover later meer.
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Johnyyy`s Cb750f (bj1980)

Bericht door CB1100R_Andre »

Nog even wat over die "zwarte" OKI's. Ja, er zijn mensen die de uitgelopen hars vervangen door ander spul. En, ook ja, dan lijken ze het best wel weer te doen. Maar mijn ervaring is dat ze tzt toch kapot gaan. Het is veel beter om ze te vervangen door het latere model met de rode isolatiemantel. Honda moet het destijds zelf ook ontdekt hebben. Het is domweg de hars die niet goed is. Het is niet dat ze te heet worden, of overbelast. In het alu bakje zit een printplaatje en niet geïsoleerde bedrading. Ter isolatie is dat bakje bij OKI vol gegoten met hars. Bij het 1e model zijn ze daar de mist in gegaan. De hars wordt na verloop van tijd zacht en loopt eruit. Gevolg: interne kortsluiting en 1 cilinderpaar stopt ermee. Het model met de rode isolatie heeft dat probleem niet.

Groet, Andre
Plaats reactie