Evenement: Zondag 21 April 2024 Openingsrit + Pannenkoeken met de start bij McDonald’s in Ochten.

Geen klepspeling

Wat het motorblok aangaat.
Plaats reactie
basg
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2021, 11:59

Geen klepspeling

Bericht door basg »

Goedendag Bol-techneuten,

Mijn motor loopt niet lekker stationair. Vorige week controleerde ik daarom de klepspelingen. Wat blijkt nu... bij alle 16 kleppen krijg ik geen voelermaat tussen de nokkenas en de shims. Dus totaal geen klepspeling. Dat is volgens mij zeer vreemd. Heeft iemand enig idee hoe dit veroorzaakt kan zijn? Gewoon achterstallig onderhoud, of kan er iets anders aan de hand zijn? En wat is het beste om te doen; alle shims vervangen?

Groeten, Bas
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Geen klepspeling

Bericht door CB1100R_Andre »

Hoi Bas,

Heel vreemd. Mag ik er vanuit gaan dat je wel weet hoe je de klepspelingen moet controleren? Ik bedoel dit niet lullig, maar vraag het toch. Dat de nokken naar boven moeten wijzen (gezien in de richting van de klepstelen)? Honda geeft een manier op zodat je 8 kleppen tegelijk kan meten, ik doe het altijd per 4. Als je bv inlaat 1 goed zet dan staat uitlaat 4 ook goed. Of bv uitlaat 2 en inlaat 3, altijd kruislings. Komt door de stand van de zuigers en welke van de 4 takten van toepassing is.
Als je dat goed gedaan hebt, dan idd, dunnere shims erin tot de spelingen correct zijn. Het kan duiden op problemen met de kleppen en/of zittingen. Ook is het mogelijk dat er schade aan de kleppen ontstaan is doordat er gassen langs geblazen zijn.
Plaatjes hebben gewoonlijk een dikte van ca 2.6 tot 2.9mm. Moet je veel dunnere monteren dan zijn de kleppen tever ingeslagen op de zittingen.

Groeten, Andre (clubtechneut).
basg
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2021, 11:59

Re: Geen klepspeling

Bericht door basg »

Andre,
Bedankt voor je reactie. Ik heb de klepspeling inderdaad gemeten met de nokken wijzend in de tegengestelde richting.
Ik zal dit weekend eens kijken welke shims er in zitten. Ik heb een klepstel tool besteld (https://www.japparts.nl/index.php?main_ ... s_id=12530) waarmee ik ze eruit zou moeten krijgen.
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Geen klepspeling

Bericht door CB1100R_Andre »

Je hebt de spelingen gemeten zoals het moet! Prima!
Ik heb ook zo'n tooltje. Je moet soms schroevendraaiers tussen de shims en nokken drukken zodat je wat ruimte krijgt om het tooltje op zijn plek te krijgen en te kunnen draaien. Shims kunnen behoorlijk vastzitten. Ik wip ze los met een scherpe dunne schroevendraaier. Pincet erbij om ze te verwijderen.Dikte moet je uiteraard met een micrometer meten. Of, als het nog te lezen is, de dikte die erop staat gebruiken.
Bij de meeste motorzaken kan je shims ruilen, kost wel iets, maar veel goedkoper dan zelf een verzameling aan te leggen van nieuwe shims.

Groeten, Andre
basg
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2021, 11:59

Re: Geen klepspeling

Bericht door basg »

OK, we zijn twee weken verder en het is gelukt. Ik heb nieuwe shims besteld bij Japparts en deze gebruikt als vervanging van de oude. Alle kleppen hebben een speling binnen de marge (0.08mm, - 0.03mm, + 0.05mm), met uitzondering van 2 die nu rond de 0.20mm zitten. De motor start en loopt goed en lijkt stationair beter te draaien, hij slaat niet meer af. Ik ga zondag nog meer testen en voor het eerst een stukje rijden...
Plaats reactie