Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Revisie brandstofkraan

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Revisie brandstofkraan

Bericht door Anton »

Op diverse websites, waar onder die van Roukema / Japparts, worden revisiesetjes aangeboden voor de benzinekraantjes van een Boldor. Ik heb inmiddels diverse benzinekraantjes gereviseerd, maar deze geven inmiddels allemaal hetzelfde probleem. Het handmatig verdraaien van de kraan gaat steeds zwaarder. Inmiddels heb ik standaard een tangetje bij me om de brandstofkraan op de reserve-stand te kunnen draaien. Omdat ik vrijwel uitsluitend E5 benzine tank lijkt mij dit geen Ethanol probleem.
Ik ben daarom benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn die een benzinekraan gereviseerd hebben.

Het probleem zit met name in de X-ring of Quad-ring die afdicht op het huis van de kraan. De diameter wordt groter waardoor het zware verdraaien ontstaat. Als je na enige tijd de brandstofkraan nogmaals los haalt, dan is de X-ring zelfs niet meer te monteren vanwege de opzwelling en te grote diameter.

Laat maar even horen wat jullie bevindingen zijn.

Anton Uilenreef
Secretaris Boldorclub
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Revisie brandstofkraan

Bericht door CB1100R_Andre »

Hoi Anton,

Ik kan dit verhaal bevestigen. Zelfde hier. Het is uiteindelijk bij 1 kraan zover gegaan dat die begon te lekken. Ding gestript en er zat roest tussen huis en draaigedeelte. Die roest had ook die rubber cirkel met 4 gaten erin beschadigd.
Ik tank wel E10 in 1 van mijn motoren, die carbs zijn gereviseerd en kunnen het hebben. De kraan op die fiets is een nagelnieuwe van Honda, die niet goed tegen E10 kan. We zien wel hoe lang het duurt voor die gaat lekken.
Het klopt wat je zegt over de rubber ring om het draaigedeelte van de kraan. Origineel een X-ring, bij de revisiesetjes een o-ring en de kranen gaan zwaarder. Maar wat voor opties zijn er? Ik denk trouwens dat het laten zitten van de originele X-ring niet eens een probleem zou zijn, benzine komt daar niet.

Groeten, Andre
Anton
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:49
Locatie: Aalten

Re: Revisie brandstofkraan

Bericht door Anton »

Inmiddels de oplossing gevonden voor dit probleem. Ik heb bij meerder brandstofkranen de buitenste, afdichtende, ring vervangen door een Viton ring van Ø25x2mm. Dit blijkt goed te werken en blijft ook goed werken. De kranen lekken niet en blijven toch soepel draaien. De verkrijgbaarheid van Viton ringen is vaak wel wat moeilijker. Ik heb deze nu via Roald geregeld. Hij heeft ze via de technischedienst bij het bedrijf waar hij werkt besteld. Het belangrijkste is dat je dus geen NBR rubber O-ring monteert, maar Viton.
Plaats reactie