Evenement: Donderdag 9 Mei 2024 - Zaterdag 11 Mei 2024 Jubileum Weekend 30 Jaar Bol d’Or Club in Ommen.

Toerenteller openmaken

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
THierryVerhaege
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:56

Toerenteller openmaken

Bericht door THierryVerhaege »

Hallo


Ik ben bezig met de restauratie van een CB900 uit1980.

De toerenteller werkt goed maar een van de schroefjes achter het glas is losgekomen. De foto in bijlage is ter illustratie.

Weet iemand hoe de toerenteller opengemaakt kan worden om het schroef weer vast te zetten?
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Toerenteller openmaken

Bericht door CB1100R_Andre »

Ja, is mogelijk maar een priegelwerkje. Leg de teller op de kop en buig heel voorzichtig de felsrand over het gele plastic huis naar "boven" (gezien zoals je er nu tegenaan kijkt). Het gaat met een platte schroevendraaier. Begin met een kleine en langzaamaan de felsrand ombuigen. Later kan je een wat grotere schroevendraaier, maar blijf het uiterst voorzichtig doen. Als de rand ver genoeg geopend is, kan je de teller uit die zwarte ring halen. Dat moet makkelijk gaan. Je, je kan de teller er wel uit krijgen met een beetje wringen, maar weer terug lukt echt niet. Ook kan het tellrglas knappen als je er teveel kracht op zet. Vraag niet hoe ik dat weet :D
Dan schroefje vast en de felsrand weer (ook weer) voorzichtig terugbuigen. Je zult die rand nooit meer zo vlak krijgen als die origineel zat. Is mij tenminste nog niet gelukt. En niet te hard drukken, anders krijg je deukjes aan de voorkant van die zwarte ring (en daar kijk je tegenaan!).

Groet, Andre de Boer
Plaats reactie