Evenement: Zondag 13 Oktober 2024 Toertocht door Paul Oosterman met de start bij McDonald's in Nieuwegein.

Toetreding tot de FEHAC

Belangrijke en minder belangrijke mededelingen en aankondigingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 270
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Toetreding tot de FEHAC

Bericht door Hansy »

Beste Leden,

Bij de ALV van zondag 20 maart 2022 j.l., heb ik in de rondvraag, aangegeven of het voor ons als Bol d`Or Club
niet zinvol zou zijn om lid te worden van de FEHAC.

FEHAC staat voor " Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs ". Zij bestaat sinds 1976. En zij vertegenwoordigt zo`n 235 leden (clubs en stichtingen) met een totale achterban van meer dan 70.000 leden. Zij behartigt de belangen van die leden en het mobiele erfgoed in de breedste zin van het woord. Het zou te ver voeren om hier een overzicht te geven van die auto-/ motorclubs die bij de FEHAC zijn aangesloten. Graag breng ik jullie de site van de FEHAC onder de aandacht waar jullie het uitgebreide overzicht zullen aantreffen. Jullie zullen verbaasd zijn hoeveel motor merkenclubs zich reeds hebben aangesloten! Naast dit overzicht is er ook een onderdeel "Wapenfeiten" van de FEHAC tevinden. Hierin worden onderwerpen aangegeven welke zij bij de overheid hebben kunnen regelen voorde bezitters van historische motorvoertuigen. Zij heeft zich ook aangesloten bij internationale initiatieven om E-fuel te testen voor gebruik in Mobiel Erfgoed, zowel Frankrijk (FFVE), Duitsland (ADAC) enOostenrijk (OMVV) hebben hier concrete plannen mee. De FEHAC heeft goede " ïngangen " bij o.a.Ministeries, Belastingdienst, Tweede Kamerleden, RDW, KNAC, Bovag en Focwa.

Nu zijn er aan elk lidmaatschap kosten verbonden, voor de FEHAC bedraagt de contributie per lid Euro2,50 per jaar. Voor ons als club zou dit grof weg op een Euro 300,00 per jaar komen. Gezien onze liquide middelen is dat best veel. Realiseer je wel dat als onze club lid zou worden er misschien een contributie verhoging nodig zal zijn.

Waarom dan toch lid worden van de FEHAC? Ik ben de mening toegedaan dat een organisatie als de FEHAC de belangen van historische motorvoertuig bezitters goed kan behartigen en hoe meer leden zij vertegenwoordigt bij de Overheid des te beter dat voor ons allemaal zal zijn.
Zij zullen geen ijzer met handen kunnen breken, maar wel de stem van velen vertegenwoordigen.
En dan toch één en ander kunnen bereiken voor ons. SAMEN STERK!

Het is niet zo dat er nu beslist wordt,. dit zal pas bij de volgende ALV plaats kunnen vinden. Om dit onderwerp dan te bespreken zou ik het op prijs stellen dat jullie dus de site van de FEHAC eens goed door willen lezen zodat je je een beeld kunt vormen van de FEHAC organisatie en haar doelstellingen. En je je standpunt kunt bepalen.

Dank voor jullie aandacht.
Met hartelijke groet, Otto Berkhoudt.
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 270
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Toetreding tot de FEHAC

Bericht door Hansy »

Verslag c.q. stand van zaken FEHAC.
2e bulletin d.d. 21 april 2024.

Verslag van de ALV te Bunnik op 23 maart 2024.
Het is voor de duidelijkheid/leesbaarheid handig om hieronder de afkortingen met de volledige naam weer te geven, van de instanties, die met regelmaat in de stukken voorkomen.

• RCW = Rijksdienst Cultureel Erfgoed
• OCW = Min. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
• MCN = Mobiele Collectie Nederland
• FIVA – Federation Internationale Vehicules Ancienes
• NRWE= Nationaal Register Mobiel Erfgoed

Met de vier eerder genoemde instanties heeft de Fehac met enige regelmaat kontakt.
In de laatste Ratelketting, nr.67, hebben jullie het verslag kunnen lezen aangaande het voorstellen van onze club op 4 nov. 2023. Dit verslag spreekt voor zich.

Op de ALV te Bunnik van 23 maart j.l. is uitgebreid uit de doeken gedaan wat de Fehac in samenwerking met tal van andere clubs wil bereiken o.a. het oprichten van, en het invullen van het NRWE. Er zijn natuurlijk veel organisatorische vragen. Er is voor het NRWE o.a. een aparte BV opgericht naast de Fehac. De bedoeling is dat in samenwerking met de eerder genoemde instanties en het RDW en de clubs dit bestand gevuld gaat worden. Het RDW heeft zijn samenwerking toegezegd daar hun bestand niet up-to date is. Voor het inventariseren van vragen onder de clubs zijn in het land 6 Roadshows gehouden. De vragen uit deze Roadshows zijn samen gevat in de notitie “Beslispunten Erfgoedregister’, 23 a 4tjes! De clubs zullen door hun expertise gevraagd worden om mee te werken bij het “vullen” er zijn al enkele test gedaan met clubs met het systeem Atlantis. De uitkomst kan nog wel even duren daar het werk bij de Fehac hoofdzakelijk door vrijwilligers wordt gedaan.

Wat overigens van belang is, is het feit dat het Zwitserse Parlement medio april een nieuwe CO2 wet heeft aangenomen. Deze wet stelt auto’s met verbrandingsmotoren dus ook motorrijwielen gelijk aan “Zero Tailpipe Emssion Vehicles” bij het berekenen van de CO2 uitstoot indien deze voertuigen op E-fuels rijden. De hele uitleg is vrijlang, maar het zou inhouden dat deze e-fuels aan alle milieu eisen voldoen en niet alleen geschikt zijn voor nieuwe auto’s maar ook voor klassiekers. Het mobiele erfgoed kan dus “schoon” de weg op. Nu maar afwachten of onze overheid dit besluit ook overneemt. En niet alleen star aan elektrisch rijden vast houdt. En als nu ook nog de oliemaatschappijen “brood” zien in E-fuels dan kunnen wij vrolijk op onze Bol d ‘Or rond blijven rijden.

Otto Berkhoudt.
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Plaats reactie