Evenement: Zondag 27 April 2025 Openingsrit + Pannenkoek met de start in Barneveld.

lekkage linker carb die aan de kraan kant

Wat het motorblok aangaat.
Plaats reactie
MarcelV

lekkage linker carb die aan de kraan kant

Bericht door MarcelV »

Hallo allen,

afgelopen maand een Honda Bol dor uit 1981 van eerste eigenaar overgenomen.
de motor ziet er eigenlijk best erg goed uit.
hij heeft alleen erg lang stil gestaan.
er zitten inmiddels al nieuwe banden op.
er valt mij alleen op dat er een enorme benzinelucht om de motor hang en onder de linker carb ligt soms iets benzine.
iemand een idee hoe dat zou kunnen?
met vriendelijke groet Marcel.
Hansy
Contacteer:

Re: lekkage linker carb die aan de kraan kant

Bericht door Hansy »

Het eerste wat ik iemand met een Bol d'Or aanraad is vooral ethanolvrije brandstof te tanken. Op internet is vast wel te vinden welke merken benzine die hebben. Zelf tank ik altijd Shell V-Power omdat Shell nog steeds geen ethanol daaraan toevoegt. Er staat dat het een E5 brandstof is en dat betekent dat er maximaal 5% ethanol in mag zitten. Bij V-power is dat dus 0%.
Ethanol lost weekmakers in rubber op, waardoor dit te hard en poreus wordt. De vlotternaalden in je carburateurs hebben een rubber tip en als deze niet goed meer afsluiten kunnen je vlotterbakken overlopen. Deze benzine zou dan uit het overloopslangetjes moeten komen die aan de onderkant van je carburateurs zitten. Normaal gesproken zijn de 4 overloopslangetjes gebundeld naar de rechter kant van het motorblok.
Jij geeft echter aan dat het onder de linker carburateur ligt of bedoel je daarmee dat het uit het slangetje van de linker carburateur komt?
Anyway, het zou goed zijn eerst de vlotternaalden te controleren. Beter nog is de carburateurs er af te halen en alle rubber delen na te kijken. Vooral na lange stilstand.

Groeten,
Hans
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
MarcelV

Bericht door MarcelV »

Hallo Hans,

de overloopslangetjes zijn poreus die moet ik als eerste gaan vervangen maar daar zie ik ook al wel lekkage.
zijn er bedrijven die de carburateurs reinigen en reviseren en weet je daar de kosten van?
Paul Oosterman

Bericht door Paul Oosterman »

Dag Hans.
ik heb mijn carburateurs laten doen door iemand in Veenendaal die kan je vinden op marktplaats alles schoongemaakt en van nieuwe rubbers voorzien en naalden en zo heb al 4 jaar geen problemen meer gehad dus mij goed bevallen

met vriendelijke groet
Paul oosterman
Paul Oosterman

Bericht door Paul Oosterman »

ik bedoelde Marcel natuurlijk :lol: :)
Plaats reactie