Verslag ALV Fehac, dd. 22 november 2025, Postillion Hotel te Bunnik.
De voorzitter Hans Hufman opent de vergadering.
De penningmeester Theo Andriessen is wegens ziekte afwezig. Eveneens afwezig zijn Bert Pronk en Hans Hoving. Dit i.v.m. de vergadering van de Fiva, welke op 22 november in Salvador, Bahia in Brazilië wordt gehouden. De twee laatste heren nemen aan deze hybride vergadering vanuit Nederland deel.
Vandaag zijn er +/- 200 afgevaardigden van clubs aanwezig. De zaal is geheel gevuld. Tot de Fehac treden twee clubs, na hun presentie toe. Dat zijn de Opel Manta club met 500 leden en de Méharie Club Nederland met +/- 160 leden.
Algemeen:
De financiën zijn goed. Echter, gezien alle prijsontwikkelingen ziet het er naar uit dat de contributie volgend jaar verhoogd zal moeten worden. De laatste aanpassing van de contributie was 10 jaar geleden! Er wordt gedacht aan 0,50 euro. per lid. Eén en ander zal bij de volgende ALV worden besproken. Let wel, een verhoging van 0,50 cent is nog geen 1/2ltr benzine!. De voorzitter geeft aan dat wij als Fehac leden een actievere rol moeten gaan spelen voor de aanwas van jongeren die belangstelling hebben voor techniek en het oldtimer gebeuren. Als club kunnen wij ook iemand van het bestuur uitnodigen die op een ALV van de club nadere uitleg geeft van de Fehac.(iets voor ons?)
Motorrijtuigen, motoren en brommers:
De overheid heeft in haar wijsheid besloten om per 01-01-2026 het slopen/demonteren van eerder genoemde vervoermiddelen in eigen beheer te verbieden. Je moet dan het vervoermiddel “aanbieden “ bij een erkend demontage bedrijf met een RDW goedkeuring. Dit maakte veel reacties in de zaal los, Ook de Fehac is het hiermee niet eens en gaat “aan de bel” trekken. Helaas is de site van de RDW n iet erg duidelijk. Ook zijspanrijders ondervinden problemen met het aan/af melden van een motor -met of zonder zijspan. De WL 3 -WL 4 aanduiding. ( kijk eens op de RDW site (slopen, brommers, auto’s en motoren)
Het NRW Register :
Ben Boortman, geeft aan dat we op de goede weg zijn. De eerst club is in het register ingevoerd (de Singer Owners Club). De RDW gegevens en de handelsbenamingen zijn ingevoerd. Het gaat bij deze proef om 141 gekentekende voertuigen. Maar er is nog veel werk te verzetten ook door de clubs. Er worden modules opgesteld en bijeenkomsten gepland om de clubs wegwijs te maken voor de invoering.
Milieu zones:
Mocht je op de motor naar Frankrijk gaan dan is een goede voorbereiding noodzaak. Steden met meer dan 150.000 inwoners kennen dergelijke LEZ milieu zones. En dat zijn er al heel veel. In een LEZ zone rijden zonder vignet kost je €68,00. Daarnaast kunnen de tijden van wel of niet in zo’n zone rijden wijzigen, al naar gelang de luchtkwaliteit, e.e.a. is natuurlijk ook voor auto’s van toepassing. Dat wordt dan door matrixborden aangegeven. Ik meen dat de fransen een stuk of 5 milieu stikkers hebben! De tijd dat je zorgeloos als God in Frankrijk op de motor kon toeren is dus voorbij. Misschien blijft de Pont de Normandië bij Le Havre wel voor ons als motorrijder tolvrij. Je mocht dan over het fietspad rijden!
Verder nog:
Kijk eens op de site van de Fehac en dan onder het kopje ”clubs”.
Ga dan naar motorrijwielen en dan de Bol d’ Or club Nederland.
Otto Berkhoudt
Evenement: Zaterdag 13 December 2025 Jaarafsluiting bij "Brave Hendrik" in Zetten.
