Evenement: Zondag 21 April 2024 Openingsrit + Pannenkoeken met de start bij McDonald’s in Ochten.

Onderhoud voorvering

Over rubber, remstof en wegligging
Plaats reactie
lodewijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2020, 16:46

Onderhoud voorvering

Bericht door lodewijk »

Hallo

Ik heb een klein jaar geleden een CB900 F2 Bol d'Or uit '82 gekocht. Bij het rijden heb ik gemerkt dat hij bij het remmen redelijk plots in zijn voorvering kan duiken. Die kan dus best wat liefde gebruiken! Deze motor heeft echter air assisted damping, hoegenaamd geen ervaring mee. Mijn google fu levert niet direct een behulpzaam filmpje op over hoe ik deze best uit elkaar haal (enkel gewone voorvorken). Hoe stel ik dan nadien die juist in? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Tips en advies meer dan welkom en geapprecieerd!

Ook vond ik op een ander forum het advies om de voorveren te vervangen door progressieve veren van hyperpro (https://www.hyperonline.nl/contents/nl/ ... _39mm.html) en dat de air assisted damping dan niet meer nodig is. Klopt dit?

Alvast bedankt!
CB1100R_Andre
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2015, 22:12

Re: Onderhoud voorvering

Bericht door CB1100R_Andre »

Hallo Lodewijk,

Maak je niet druk over air assistant. Het is niets meer dan dat je wat extra lucht in de vorkpoten kan pompen. Je maakt de voorkant daardoor stugger. Er is altijd een luchtkamer boven de olie, met wat extra lucht erbij wordt het lastiger die luchtkamer te verkleinen. Kortom, binnenwerk is identiek aan een vork die geen luchtondersteuning heeft.
Merken als Hyperpro adviseren zo wie zo geen extra lucht in de vork te pompen. Het zet alleen maar meer kracht op de keerringen en die gaan daardoor eerder lekken.
Als je de vork tock gaat uitbouwen, vul de volledig ingeveerde poten (zonder veer) tot ca 130mm onder de bovenkant (dat heet de luchtkamer).

Als je nog vragen hebt, stuur me dan een berichtje.

Andre de Boer (clubtechneut)
lodewijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2020, 16:46

Re: Onderhoud voorvering

Bericht door lodewijk »

André

(pm gaat blijkbaar niet door, misschien niet genoeg posts op het forum?)

Bedankt voor je reactie! Die air assist is nieuw voor me, en ik vond er niet direct iets over terug online. Mijn Bol d'Or heeft nogal de neiging om te duiken bij het hardere remmen dus een onderhoud van de voorvork dringt zich wel op.

Nog een paar vraagjes van mijn kant:
- Hoe laat ik best die lucht best veilig af? En raad je zelf ook af om dan terug lucht bij te pompen nadien?
- Zou je aanraden om progressieve veren te plaatsen? Of beter bij de standaard blijven?
- De nodige pakkingen e.d. voor de voorvering, bestel ik die best bij CMSNL?

Bedankt!
Plaats reactie