Valse lucht en lekkage
Geplaatst: 28 jun 2021, 17:16
Goedendag Bol-fans,
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een CB750F Bol d'Or uit 1981 (zie het topic Even voorstellen...). Een soort schuurvondst dus ik weet dat er behoorlijk wat werk aan zit. De motor heeft lang stilgestaan. Ik heb een lijstje gemaakt van werkzaamheden. Ben begonnen met de carburateurs. Alles losgehaald, schoongemaakt, ultrasoon gereinigd en terug geplaatst. Daarna de afstelling (synchroon) gedaan. Resultaat is dat de motor nu goed loopt. Stationair keurig 1000-1200 tpm. De motor pakt redelijk goed op al hoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal heb van 40 jaar geleden...
Alleen gisteren na ongeveer 10 km rijden en een paar keer wat hoger in de toeren te hebben gereden sloeg de motor af. Daarna weer starten en lopen, maar het was natuurlijk niet zoals het hoort.
Terug in de garage constateerde ik twee problemen:
1. er lekte wat benzine uit de vlotterbak. Wellicht toch een overstroming door een vastzittende vlotternaald? (vreemd na de ultrasoon reiniging...)
2. na het spuiten van wat carburateur reiniger op het inlaat rubber van de twee buitenste cylinders klom hij in de toeren. Dit duidt dus op 'valse lucht', de inlaat rubbers sluiten waarschijnlijk nog niet goed af of zijn lek.
Voordat ik de carbs weer helemaal uit elkaar ga halen en nieuwe inlaat rubbers ga bestellen (a 20 euro per stuk): hebben jullie nog tips of suggesties? Kunnen de problemen zijn ontstaan door andere oorzaken? Zijn er nog tests die ik kan doen om een nog beter beeld te krijgen?
Dank voor alle hulp!
Bas
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een CB750F Bol d'Or uit 1981 (zie het topic Even voorstellen...). Een soort schuurvondst dus ik weet dat er behoorlijk wat werk aan zit. De motor heeft lang stilgestaan. Ik heb een lijstje gemaakt van werkzaamheden. Ben begonnen met de carburateurs. Alles losgehaald, schoongemaakt, ultrasoon gereinigd en terug geplaatst. Daarna de afstelling (synchroon) gedaan. Resultaat is dat de motor nu goed loopt. Stationair keurig 1000-1200 tpm. De motor pakt redelijk goed op al hoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal heb van 40 jaar geleden...
Alleen gisteren na ongeveer 10 km rijden en een paar keer wat hoger in de toeren te hebben gereden sloeg de motor af. Daarna weer starten en lopen, maar het was natuurlijk niet zoals het hoort.
Terug in de garage constateerde ik twee problemen:
1. er lekte wat benzine uit de vlotterbak. Wellicht toch een overstroming door een vastzittende vlotternaald? (vreemd na de ultrasoon reiniging...)
2. na het spuiten van wat carburateur reiniger op het inlaat rubber van de twee buitenste cylinders klom hij in de toeren. Dit duidt dus op 'valse lucht', de inlaat rubbers sluiten waarschijnlijk nog niet goed af of zijn lek.
Voordat ik de carbs weer helemaal uit elkaar ga halen en nieuwe inlaat rubbers ga bestellen (a 20 euro per stuk): hebben jullie nog tips of suggesties? Kunnen de problemen zijn ontstaan door andere oorzaken? Zijn er nog tests die ik kan doen om een nog beter beeld te krijgen?
Dank voor alle hulp!
Bas