Evenement: Donderdag 9 Mei 2024 - Zaterdag 11 Mei 2024 Jubileum Weekend 30 Jaar Bol d’Or Club in Ommen.

Valse lucht en lekkage

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Plaats reactie
basg
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2021, 11:59

Valse lucht en lekkage

Bericht door basg »

Goedendag Bol-fans,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een CB750F Bol d'Or uit 1981 (zie het topic Even voorstellen...). Een soort schuurvondst dus ik weet dat er behoorlijk wat werk aan zit. De motor heeft lang stilgestaan. Ik heb een lijstje gemaakt van werkzaamheden. Ben begonnen met de carburateurs. Alles losgehaald, schoongemaakt, ultrasoon gereinigd en terug geplaatst. Daarna de afstelling (synchroon) gedaan. Resultaat is dat de motor nu goed loopt. Stationair keurig 1000-1200 tpm. De motor pakt redelijk goed op al hoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal heb van 40 jaar geleden...

Alleen gisteren na ongeveer 10 km rijden en een paar keer wat hoger in de toeren te hebben gereden sloeg de motor af. Daarna weer starten en lopen, maar het was natuurlijk niet zoals het hoort.
Terug in de garage constateerde ik twee problemen:
1. er lekte wat benzine uit de vlotterbak. Wellicht toch een overstroming door een vastzittende vlotternaald? (vreemd na de ultrasoon reiniging...)
2. na het spuiten van wat carburateur reiniger op het inlaat rubber van de twee buitenste cylinders klom hij in de toeren. Dit duidt dus op 'valse lucht', de inlaat rubbers sluiten waarschijnlijk nog niet goed af of zijn lek.

Voordat ik de carbs weer helemaal uit elkaar ga halen en nieuwe inlaat rubbers ga bestellen (a 20 euro per stuk): hebben jullie nog tips of suggesties? Kunnen de problemen zijn ontstaan door andere oorzaken? Zijn er nog tests die ik kan doen om een nog beter beeld te krijgen?
Dank voor alle hulp!

Bas
Rene Barelds
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 nov 2015, 10:55
Locatie: Almere

Re: Valse lucht en lekkage

Bericht door Rene Barelds »

Hallo Basq,

Je bent aardig op de goede weg met de carbs.
De vlotternaalden hebben aan de bovenkant een rubber puntje wat de afdichting verzorgt,
deze zijn oud en moet je domweg vernieuwen. Als de vlotterbak wat benzine lekt komt dat
dus door een niet goed afdichtende naald, te hoog niveau in de vlotterbak en een veel te rijk
mengsel in die cilinder waardoor de motor beroerd stationair loopt of zelf afslaat.

Je schrijft dat de motor redelijk goed oppakt, hij hoort gewoon perfect op te pakken maar
met valse lucht bij de inlaatrubbers is het logisch dat dat niet perfect is.
Ook hier geld weer vernieuwen, je kan voor originele gaan die passen het beste maar zijn het duurste.
Repro kan ook, de pasvorm is niet zo goed als de originele maar ze doen hun werk en zijn uiteraard goedkoper.

Mvg, Rene Barelds, voorzitter.
Plaats reactie