Evenement: Zondag 17 Maart 2024 Bollenmarkt + Algemene Leden Vergadering in Blokhut “De Eindsplits” in Zetten.

Vragen aan onze Clubtechneut

Zit je met vragen? Mogelijk weet iemand het antwoord.
Gebruikersavatar
Hansy
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 nov 2015, 03:37
Locatie: Schagen
Contacteer:

Vragen aan onze Clubtechneut

Bericht door Hansy »

Bij de Algemene Leden Vergadering kon Andre, onze clubtechneut, zelf niet aanwezig zijn. Hij heeft toen een email gestuurd, waarin hij liet weten wat er het afgelopen jaar zoal aan technische vragen werden gesteld. Hier volgt zijn emailbericht:


Bij deze een verslagje van mijn activiteiten als clubtechneut.

Startproblemen. Ik ben er weer een aantal keren voor benaderd. De fiets wil niet starten na een poosje stilstand. En eigenlijk altijd nav vragen op het forum.
Heel algemeen en kort. De meeste Bollen blijken slecht te starten na een poosje stil gestaan te hebben. Hoe lang dat is verschilt per motor. De ene start na een week stilstand al niet meer en de andere heeft er na een maand stilstand weer veel zin in en start gelijk. Het makkelijkste is even de vlotterbakken aftappen als de motor een poosje stilgestaan heeft. Met de (veel betere) benzine uit de tank, start de fiets wel.

Hoewel Bollen zelden direct mooi op 4 pitten lopen bij een koude start.
Meestal beginnen er 2, dan wat gepets uit de uitlaat en de andere 2 komen ook tot leven.
Ik weet alleen niet zeker of het altijd leden zijn geweest, die mijn om advies gevraagd hebben. 1 persoon in ieder geval niet. Die was nog geen lid. Na hem wat verder geholpen te hebben heb ik helaas niets meer van hem vernomen.

Een andere persoon vond carbs aftappen teveel werk. Hij heeft een setje Keihin CR carbs gekocht, of was dat van plan. Daarmee start de fiets wel na een langere tijd stilstand, hoewel ik hem geen 100% zekerheid erop kon geven. Ook hier weer, helaas niets meer van vernomen.

Iemand anders ook weer startproblemen. Daarna ook nog eens problemen met een (Koni) achterschokdemper. Ik heb hem verwezen naar IKON, was vlak bij hem. Die konden de schokdemper reviseren, maar pakten alleen de losse schokdemper aan. Geen complete motor. Dat demonteren was voor hem een probleem en zo groot dat hij erover dacht om de Bol dan maar te verkopen. Ook hier weer, niets meer van gehoord.

En nog iemand met problemen met zijn Bol. Hij had er 1 gekocht en toen liep de fiets prima. Later heeft hij een motorfietsmonteur de motor een beurt laten geven. Alleen wilde de fiets niet meer starten, startkoppeling slipte door. Ik heb hem een gereviseerde gegeven. Alleen wilde de motor niet starten. Pas als er een set nieuwe bougies was gemonteerd sprong de motor wel aan maar liep niet op alle 4 cilinders.
Volgens de monteur zou een blokrevisie noodzakelijk zijn. De eigenaar heeft mij toen gevraagd. De fiets is hier beland, ik heb de ontsteking doorgemeten (1 bobine was niet fris, bougiekappen inwendig gecorrodeerd) en toch even de (gereviseerde) carbs gecontroleerd. Er zaten slow jets verstopt. Daarna startte de motor eigenlijk direct. Blokrevisie niet echt noodzakelijk, hoewel de fiets wel wat rookte en de koppakking ook niet echt goed meer was. Daarna liep de motor gewoon goed. Pas later bleek de rotor van de dynamo ook defect te zijn. Er zit nu een andere op en ook dat probleem is verholpen en de eigenaar gelukkig met zijn Bol!


Groeten, Andre
CB900FA Candy Bourgogne Red en CB900F2B Magnum Silver Metallic-U
Afbeelding
Plaats reactie