" Op 24 september j.l. heb ik de bijeenkomst in Amersfoort bijgewoond welke georganiseerd was door het Min. van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap(OCW). Onderdeel van het OCW is de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. (RCE) Het RCE heeft op dit moment een beeldbank van +/- 1mio afbeeldingen. Op de bijeenkomst waren ongeveer 80 afgevaardigden van clubs en +/- 50 online deelnemers.
Het hoofdthema van de bijeenkomst was het terugblikken op de geschiedenis van het mobielerfgoed en de kijk naar de toekomst. Het mobielerfgoed is eigenlijk ontstaan na de 2e WO, begin jaren '50 toen de mobiliteit een vlucht nam en zeker in de jaren '60. Het erfgoed ontstond als een logisch vervolg op de hobby van tienduizenden eigenaren van allerhande vervoermiddelen. Van schepen, treinen, auto's, motoren, bromfietsen, vliegtuigen en andere vervoermiddelen. Dit vormt nu de Mobiele Collectie Nederland.
Bij de bijeenkomst werden enkele presentaties gehouden o.a. over de restauratie van een binnenschip, een tramstel en een DC3 Dakota. De rode draad hierin is dit erfgoed en natuurlijk ook andere erfgoed zaken alleen kunnen bestaan door donateurs, legaten en de hulp van talrijke (ter zake kundige)vrijwilligers. Steun van de Overheid is er NIET!
Het voortbestaan van het erfgoed heeft ook bedreigingen zoals:
* overheidsmaatregelen , fiscaal (wegenbel.) veiligheidseisen, streng vergunningsbeleid, milieu zones
* Co2 eisen
* sponsoren trekken zich terug vanwege het feit dat zij geen sponsor meer willen zijn van hobby's met fossiele brandstoffen (imago schade)
* de aanwas van nieuwe enthousiastelingen, met technische kennis van zaken van oude technieken
* onderdelen voorziening
* hoe gaat het met de ontwikkeling van de E-fuel, (wel interessant voor de oliemaatschappijen?)
De Rijksdienst stelt dat wij als erfgoed bezitters moeten zorgdragen voor de aanwas van hobbyisten en fondsen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!
Als laatste spreker kwam Ben Boortman (van de Fehac) via een videoverbinding vanuit Frankrijk aan het woord.
Hij gaf een up-date over de stand van zaken m.b.t. het Nationaal Register Mobiel erfgoed. (NRME) Vooral van belang voor het "Erfgoed" vinkje. Voor ons zeker van belang!.
De belangrijkste punten zijn:
* idee vorming = is binnen de werkgroep nog steeds actueel
* aanvraag subsidie = aanvraag voor financiering van het NRME is de deur uit
* het model NMRE = is klaar en heeft in een test omgeving gedraaid
* de architectuur = moet 4e kw. 2024 gereed zijn
* ontsluiting museum site= Linked Open Data 1e kw. 2025. dit betreft het raadplegen van informatie van "buiten" m.b.t tot voertuigen en denk o.a. het RDW en fabrikanten van voertuigen of andere musea waar degelijke auto's of motoren bijv. ook staan.
* realisatie datum NMRE = 2 kw. 2025
Ik hoop dat ik jullie enigszins heb kunnen bijpraten over de stand van zaken. De middag was overigens vol ambtelijke uitleg die ik niet zo snel kon noteren.
Het volgende platform overleg is in Januari 2025, de definitieve datum wordt nog bekend gemaakt.
Otto Berkhoudt
Evenement: Zaterdag 13 December 2025 Jaarafsluiting bij "Brave Hendrik" in Zetten.